7 Ağustos 2024 Çarşamba

Takısız Düğünlere *

Düğün davetiyelerinde, "nikah, nişan, kına, düğün tarihleri, kız ve erkek ev adresleri, düğünün saati, yemek varsa hangi saatler arası yemek ikramının olacağı, salonun adı, düğünün hareket saati, çiftlerin baş harfleri, bir davetiye metni, kız-erkek baba ve annelerinin isim ve iletişim numaralarına yer verilir. 

Davetiyenin altına bazen "Çiçek gönderilmemesi", "Davetiye iki kişiliktir" gibi notlar yazılır. Başka da bir not dikkatimi çekmedi. 

Davetiyenin içine konduğu zarf üzerine ise davetlinin adı soyadı yazılır. Sağ alt köşeye de maile (ailecek davetlisiniz) yazılır. Başka da bir şey yazılmaz. 

Daha doğrusu yazılmaz sanıyordum. Maile dışında ilk defa Kulu'lu bir çift, zarfın üzerine "takısız" yazarak öyle zannediyorum bir ilki başardı. Niçin takısız sorusuna çiftin verdiği cevap ise "Altın fiyatlarının yüksekliği ve ekonomik şartlar nedeniyle kimsenin rahatsız olmasını istemedikleri" şeklinde olmuş. 

Takısız notu ilginç bir o kadar da özel bir davetiye olmuş. Bugüne kadar davetiyelerde" notlar gördüm ama "takısız" notunu ilk defa görmüş oldum. Öyle zannediyorum, böylesi davetiye bir ilk olsa gerek. Bu çiftin düğünü ileride unutulsa da "takısız" notuyla davetiyeleri hep hatırlanacak.

Düğünlerin cep yaktığı, herkesin getirdiği veya taktığı hediye ile çam sakızı çoban armağanı katkı sunduğu bu devirde, düğün sahiplerinin misafirleri düşünmesi çok ince bir davranış. Bu davranışlarıyla, yeter ki düğünümüze gelerek bu mutlu günümüzde yanımızda olun mesajı vermişler. Konya Kulu'lu çiftleri bu düşüncelerinden dolayı tebrik etmek lazım. 

Gençlerin bu inceliğine bazılarımız eski köye âdet getirmesinler. Biz hediye götürürüz, hediye de bekleriz diyenlerimiz çıkar. Normal şartlarda hediyeleşme güzeldir. Hediyeleşmek lazım. Yalnız getirilecek ve götürülecek hediyeyi abartmamak lazım. Herkes gönlünden kopan ve bütçesini zorlamayacak, başkasıyla yarışmayacak bir hediye götürmesi yerinde olur. Götürülen hediyeden karşılık beklememek gerek. Benim gücüm maliyeti düşük bir hediyeye yeter. Başkasının gücü daha yükseğini kaldırabilir. Hatta gücü yoktur, hiç hediye getirmemiş olabilir. Gelen hediye için burun kıvırmak, biz size şu hediyeyi getirmiştik, siz de bize onu getireceksiniz ya da düğüne icabet etmediği halde bizim şu hediyemizi gönderin demek hoş değildir.

Eğer karşılık beklenecek ya da hediye beklentisi yüksek tutulacaksa düğünün takısız olması daha uygundur.

Düğüne götürülecek hediye de artık kap kacak olmamalı. Çünkü kap kacak evlenenle, ev yapana Allah yardım eder sözünü boşa çıkartır. Çünkü düğün sahibine yükten başka katkısı olmaz. Enflasyon ve döviz durumu göz önünde bulundurularak altın götürmemek tarafları rahatlatır. Günümüzde düğünler için en uygun hediye zarf içerisinde para vermektir. Çünkü para, borç-harç ile düğün yapanın elini bir nebze rahatlatır.

Hediyeleşme güzel olmakla beraber Kulu’lu gençlerin istediği gibi düğünlerde takıyı kaldırmayı düşünmekte fayda var. Hele kimin ne getirdiğini kayda almak için kameraya almak, yazmak, takı takanın ne taktığını öğrenmek için yan tarafta izlemek geline veya damada altın veya parayı toplu iğne ile iliştirmek işini de bırakmak gerek.

Takıyı kaldırmanın bir güzel yanı da düğüne davet edilenin bir masraf daha çıktı, ne götüreceğim diye kara kara düşünmesine gerek kalmaz. Yine düğüne gelen takının karşılığı var, ben bunu ileride nasıl karşılayacağım endişesi içerisine girmez.

Takı kalkacaksa ki takı kalkmasa bile günümüzde cep yakan düğün maliyetlerini düşürmek için davetlilere yemek verme âdetine de son vermek lazım. Hatta kına, nişan, düğün için salon tutma işini de masaya yatırmak gerek. Çünkü az maliyetli değil. Ya eskisi gibi kız evinden kızı erkek evine çıkarma şeklinde olmalı ya da nikah salonunda sınırlı sayıda davetli karşısında nikah kıymakla yetinilmelidir. Fiyatının yanına varılamayan tek giyimli elbiselerden de uzak durulmalıdır.

Anlatmak istediğim, hayatını birleştirmek için yola çıkan gençlerin ve anne babaların yükünü en aza indirmek, borçlanmadan evlenmelerinin önünü açmaktır. Takılan takılarla da düğün yapılmadığına göre takı külfetinin de altına girmeye gerek yok.

*09.08.2024 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır. 

6 Ağustos 2024 Salı

Esaret mi Ölüm mü?

7 Ekimden bu yana Gazze'de öldürülen Filistinli sayısını tutmaz olduk artık.

Bomba sayısını da bilmiyoruz. 

Yıkılan bina ve sağlam kalan ev ve binayı da bilmiyoruz.

Yaralı sayısını hakeza. 

İsrail hem karadan hem havadan öldürmeye devam ediyor. 

Sadece halk değil, Hamas liderinin çocuk ve torunlarının ardından Hamas lideri de öldürülüyor.

Kısaca İsrail'in karşısına ne ve kim çıkıyorsa ölümden nasibini alıyor.

Gazze'de bulunan insanlar ne yer ne içer, nerede yaşar bilmiyoruz.

Bilinen bir şey varsa İsrail öldürmeye devam ediyor ve kana doymuyor. 

İsrail'e dur diyen de yok. Dur diyen varsa da İsrail vur anlıyor. Kimseyi tınlamıyor.

Sonuçta ölen Filistinli, yaralanan Filistinli, evsiz ve barksız kalan Filistinli, aç ve susuz kalan Filistinli. 

İsrail'in ise keyfi beyde yok. Öldür öldür bitiremiyor ya da bitirmiyor. Öldürmesi sadece Gazze'den ibaret de değil. Lübnan, Suriye, İran vb. dinlemiyor. 

Yani orta yerde eşit şartlarda bir savaş ve mücadele yok. Hep ölen ve ağlayan Filistinli. 

Tüm bu tek taraflı katliamı dünya seyrediyor. Biz ise Filistin'e destek mitingi yapıyoruz, İsrail'i tel'in ediyoruz, Yahudi ürünlerine boykot çağrısı yapıyoruz ve ürünlerini boykot ediyoruz, durmadan Filistin ve Gazze'ye gündemde tutuyoruz. 

Sonuç, İsrail daha da öldürmeye devam ediyor. 

Bu yalnızlık ve güçsüzlükle Filistin'in bu tek taraflı ve orantısız savaşı kazanması da mümkün değil. 

Her yönüyle Filistin aleyhine işleyen bir durum ve trajedi varken sadece güçten anlayan İsrail'i durduramıyorsak bu durumda ne yapmalı? Bu soruya cevap vermek zordur biliyorum. Ama en azından Filistinlinin ölmesini engelleyebiliriz. Çünkü ne kadar sıkıntılı olursa olsun yaşamak ölmekten iyidir ve Filistinlinin yaşaması ve nefes alması daha önemlidir. 

Filistinlinin yaşaması nasıl sağlanır bilmem ama bunun için her türlü yol, diplomasi, kamuoyu baskısı vs. denenmelidir. Varsın Filistinlinin özgürlüğü olmasın. En azından bir gün bu esaretten kurtulacağım, bu dertler bitecek umudunu yaşar Gazzeli. Öldükten ve öldürüldükten sonra geriye dönüş yok, kurtuluş yok. 

Burada 7 Ekimden önce Gazzelinin yaşamasına yaşama denir mi demeyin. Elbette esaret de temenni edilmez, ölüm de. İlla bir tercih denirse, esaret ölüme tercih edilir. Çünkü esaretten kurtulma umudu hep vardır ama ölümden geriye dönüş yoktur. 

Dıamond Tema

Dıamond Tema'yı ilk defa Sinan Canan ile bir video programında izlemiştim. 

Agnostik olduğunu söyleyen bu genci, görüşünden ziyade teklemeden altı dolu ve efendice konuşması, bilgi ve birikimi, saldırgan bir tavır göstermemesi ve saygılı bir profil çizmesinden dolayı takdir etmiş ve yazı konusu edinmiştim. 

Daha sonra birkaç videosunu daha izledim. Fazlaca takipçisinin olduğu bir YouTuber idi.

Hz Ayşe'nin evlilik yaşıyla ilgili videosundan dolayı hakkında yakalama kararı çıkarıldığından dolayı ülkeyi terk etmişti. 

Bugün bir arkadaş bir videosunu gönderdi. 27 dakikalık videoyu dinledim. Benim ilk izlediğim, efendiliğine ve saygınlığına hayran kaldığım Dıamond Tema gitmiş. Bir küfürbaz gelmiş ekrana. Baştan sonra küfür ve hakaret içeriyor videosu. Ana avrat küfrediyor. Bir milyonu aşmış takipçisini, dindarını ve dinsizini kovuyor hem de küfrederek. Ağzına aldığı küfürleri burada zikretmeye edebim müsaade etmez. 

Küfürlü videosundan anladığım kadarıyla, hakkında yakalama kararı çıkarılmasının ardından, belli ki videolarının altına bol miktarda eleştiri, hakaret ve küfürler gelmiş. Bu küfürlerden anası ve eşi de nasibini almış. Aklı sıra küfre küfürle karşılık veriyor. 

Burada bu küfürlü videosundan dolayı Tema'yı savunacak durumum yok. Çünkü zehir zemberek çektiği bu video bilinçaltını ortaya koyuyor. Efendiliği ve olgun duruşu, işler iyi giderken ki hali imiş. İşler umduğu gibi gitmeyince içindekileri bu videosunda kusmuş. Dıamond'un bu yüzünü de bu vesileyle görmüş oldum.

Bu durum ya da bu haleti ruhiye nasıl izah edilir bilmem ama kendimce bunu izah etmeye, izah ederken anlamaya çalışacağım. İzah ederken Dıamond'u savunmayacağım. Çünkü savunulacak bir tarafı yok.

Daha önceki videolarından izlediğim kadarıyla Dıamond Tema, agnostik olduğunu söylese de satır aralarında ve çektiği videolarda vermeye çalıştığı imaj, bilinemezcilikten ziyade ateizme daha yakın olduğunu idi. Olabilir. Kişi ateist, deist veya agnostik de olabilir. Bu kendisinin tercihi. Bu görüşünü yaymak için mücadele de edebilir.

Küfürlü videosundan hareketle bu profili anlamaya çalışacağım. Belli ki Tema bu yaşta ve kısa bir zaman diliminde YouTuber fenomeni olmayı kaldıramamış. Şöhret afeti onu yok etmiş.

Bir diğer husus yakalama kararı, yediği küfürler ve maruz kaldığı linç kampanyası psikolojisini bozmuş. Bu bozukluk simasına da sirayet etmiş. Bu görüntüsüyle bir psikologdan destek alması gerekir. Yoksa bu psikoloji ile hem kazandığı şöhreti hem de akıl sağlığını yok eder. Bu psikoloji ile gideceği yer din düşmanlığı, dinlere ve din sahiplerine hakaret, onları cahil ve cühela görmektir.

Dıamond’u bu derece küfürbaz ve düşman yapmada bizim payımız var mı? Bir de buna değineceğim.

Dıamond’u bu duruma düşüren, uğradığı linç kampanyası, dışlanmışlık ve itilmişlik hissi. Eleştirinin yanında küfür ve hakaretlere maruz kalması. Belki de ölüm tehditleri de alıyordur.

Doğru veya yanlış bu tür linç ve dışlama bu sonucu doğurabiliyor. Dün takipçileri tarafından el üstünde tutulurken bugün tu kaka yapılma psikolojisini kaldıramadığından dolayı onu bundan sonra İslam’a ve Müslümana alenen düşman görürsek hiç şaşırmayalım. Bundan sonra onu düşmanca tavırlarla görmek yerine onu yok kabul etmek, görmezden gelmek, görüşlerine altı dolu cevaplar vermek daha iyi olabilirdi.