Önce LGS, ardından YKS sonuçları açıklandı. Gözler ve
kulaklar birinci nereden/kim üzerine yoğunlaşıyor. Okullar ilk yüzde kaç
öğrencimiz var, buna bakıyor. Kurs ya da etüt merkezleri, derece yapan bir veya
iki öğrencileri varsa afiş bastırıp reklamını yapıyor. Sosyal medya ise
herkesin başarı hikayesinin ve derecesinin sergilendiği yer.
Okul, etüt, kurs neresi olursa her birinin önceliği birinci
çıkarmak; olmuyorsa ilk yüz, olmuyorsa ilk bin, olmuyorsa ilk on bin hedefleri
arasında.
Derece yapanların ve derece çıkaranların sevinmek hakları.
Elbette sevinecekler. Zira bunun sevinç ve mutluluğu başka. Verilen emeklerin
karşılığının alınması ayrı bir duygu olsa gerek. Hele YKS'de ilk yüze girmenin
devlet nezdinde de ayrı bir yeri var. Devlet öğrencinin maddi durumuna
bakmaksızın bu başarıyı üç katı burs ile ödüllendiriyor. Haklarıdır. Analarının
ak sütü gibi helaldir. Güle güle harcasınlar.
Buraya kadar bireysel başarıdan ve sonuçlarından bahsettim.
Bundan sonra biraz da kolektif başarıdan bahsetmek istiyorum. Birinci çıkartan
veya derece yaptıran okullar, etüt ve kurs merkezleri kolektif başarıda neredeler?
Toplam sınava giren öğrencilerin puan ortalaması nasıl? Bireysel başarıyı
takdir etmekle beraber bence esas başarı takım oyunu, yani puan ortalamasıdır.
Kurumların başarısı bireysel başarıdan ziyade kolektif başarı ile ölçülmelidir.
Ki olması gereken de budur. Her birimizin kıstas olarak toplu başarıyı
önemsememiz gerekiyor. Çünkü böylesi başarıda mutlu olanların sayısı çok
kişidir. Böyle kurumlarda kurum kültürü de çabuk yerleşir. Başarı çıtasını
yükseltmek için böylesi yerlerde öğrenciler kendi aralarında tatlı bir rekabete
bile girebilirler.
Kurumlar sadece derece yapan öğrencilerin başarısını
paylaşmak yerine aynı zamanda puan ortalamalarını da paylaşmalıdır. Kurumların
reklamı böyle yapılmalıdır. Veli ve öğrenci, kayıt olmak için bir okula/etüt veya
kurs merkezine gittikleri zaman o kurumun kaç tıp, kaç mühendisliği kazandığı
sorusunu sormaktansa okulunuzun puan ortalaması kaç diye de sormalıdırlar.
Derece yapmada öğrencinin bireysel yönü etkili iken kolektif başarıda kurum
etkilidir. Yine bir kurum, bir yıl birinci veya derece yapan çocuk
çıkartabiliyorken aynı başarı diğer yıllarda tekrarlanmayabiliyor. Ama puan
ortalamasının yüksekliği her yıl tekrarlanabilir. Bu da okulu marka değer yapar.
Sahi siz çocuğunuzu bireysel başarılara imza atan okullara
mı yazdırmak istersiniz yoksa kolektif başarıyı yakalayan okullara mı? Bence
toplu başarı tercih nedeni olmalıdır.
*27/07/2019 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
*27/07/2019 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder