Eğitim ve öğretim insan yetiştirme ve eğitme yeridir.
Sosyal bir vakıadır. Konusu insan olunca zordur bir defa. Çünkü insanı eğitmek
uzun soluklu bir süreçtir. Sabır işidir. Zor zanaattır vesselam.
Türkiye değişik zamanlarda farklı sistem ve modeller
denedi. Son zamanlarda yapılan değişiklikleri takip etmek de baya bir maharet
ister. Eğitim ve öğretim alanında ne kadar iyileştirme yapılırsa yapılsın
eğitim sistemimiz maalesef SOS veriyor, açılan bir deliği kapatmaya çalışırken
başka başka delikler açılmaya devam ediyor. Sistem oturmadığı için kangrenleşen
bir sorunumuz haline geldi eğitim ve öğretim. Bu
yazımda katılırsınız ya da katılmazsınız eğitim ve öğretimin iyileştirilmesi
adına samimi önerilerde bulunmak istiyorum:
1.Öğretmen alımında ölçülebilir, objektif kurallara dayalı
yazılı bir sınav yapılmalıdır. Sınavı geçen öğretmen adayları güvenlik
soruşturmasını geçebildikten sonra atanabilmelidir.
2. Öğretmenin ortalama 28 yıl
çalışabileceği hesaba katılarak Türkiye'nin 7 bölgesinde 4'er yıl çalışacağı
planlanmalı, eş durumu vb durumlarda yine 7 bölge gözetilmeli, tüm MEB
personeli tüm bölgelerde çalışmalı. Öğretmen aldığı sınıfı mezun etmeli.
3.Heyecanını kaybetmiş, kaçak güreşen,
hedefi olmayan ve uzatmalara oynayan öğretmen emekliliğe sevk edilmeli,
emekliliğini hak etmemişse milli eğitim bürolarında görevlendirilmeli.
4.Öğretmenin her türlü tayin, nakil, yer
değiştirme işlemleri yaz dönemi okullar açılmadan en az bir ay önce yapılmalı.
Okullar açılmadan öğretmen hangi derse, hangi sınıfa gireceği belirlenmelidir.
Yönetim planlamasını ona göre yapmalıdır.
5. “Tam Gün Eğitim Yasası çıkarılarak öğretmenin 08.30-16.30 arası her gün okulda bulunması sağlanmalıdır.
6. Öğretmenin hazırladığı yıllık planlar yıllık şeklinde
değil de sınav başlayana kadar olmalıdır. Örneğin her iki ayda bir merkezi
sınav yapılacaksa sınava kadar işlenecek olan konuların yıllık planı
yapılmalıdır. Sınavdan diğer sınava kadar yeni yıllık plan yapılmalıdır. Öğretmenin sınavdan sınava isleyeceği
konular, vereceği kazanımlar belli olmalıdır.
7. Okul dersi dışında öğretmenin bir başka işle
uğraşmasının önüne geçilmelidir. Öğretmen hafta sonu, hafta içi ders bitimi
ders vermesi, dershane, etüt merkezlerinde çalışması, özel ders vermesi caydırıcı
yaptırımlarla çözülmelidir.
8.Her bir öğretmen için okulda zümre yapabileceği,
öğrencisine rehberlik yapabileceği uygun ortamı sağlanmalıdır.
9. Öğretmene ödenen ek ders maaşa
eklenmeli, ek ders adı altında ayrıca bir ücret ödenmemelidir.
10.Ölümcül hastalık vb dışında
öğretmenin yaptığı her bir devamsızlıktan dolayı maaşından 1/30 kesinti
yapılmalıdır.
11. Öğretmenin ilk atamadan sonraki tayin işlemleri ve
maaş artışı gösterdiği performansa göre belirlenmelidir.
12. Taban maaş belirlenmeli. Objektif kriterlerle
ölçülebilir bir performans sistemiyle öğretmenin başarı durumuna göre maaşında
artış yapılmalıdır. Öğretmen okuldaki performansına göre farklı farklı maaş
alabilmelidir. Örnek: Okulundaki hazır bulunuşluk durumunu, belirlenen hedefe
yükselten öğretmen başarılıdır. (Okul ortalaması 2.50 olan bir okulun Matematik
neti 2.50’nin altına düşerse öğretmenin maaşında düşme, 2.50 olarak kalırsa
maaşın yerinde sayması, 2.50’nin üzerinde bir başarı yakalanırsa maaşta artışın
yapılması düşünülebilir.) İki yıl üst üste başarıyı yakalayamayan öğretmenin
görev yeri değiştirilebilmeli, sonrasında hizmet içi eğitime tabi tutulmalı,
verim alınamadığı takdirde haklı bir gerekçesi yoksa bir başka alanda istihdam
edilmeli.
13. Zümre, yıllık plan amacına uygun
yapılmalı, kurul ve toplantılar formaliteden öteye geçirilmelidir. Mesleki
çalışmalar amacına uygun yapılmalı, yoksa kaldırılmalıdır.
14. Öğretmen kendi branşında istihdam
edilmeli, alan değişikliği gibi bir kapı açılmamalı, kişiye iş değil de işe
kişi bulunmalıdır. Herkes yetiştiği alanda çalıştırılmalı.
15. Okullarda öğretmenler tarafından
sınav yapılmamalıdır. Sınavlar her 2 ayda bir -mümkünse- klasik yöntemle
merkezî yapılmalıdır. (Hazır yiyici bir nesil yetiştirmeye zemin
hazırladığından test usûlü sınavdan vazgeçilmelidir.)
16. Öğretmen yardımcı kaynak vb ders
materyali aldırma yoluna gitmemelidir. Nokta atış yaparak veli kitapçıya yönlendirilmemelidir. Böyle öğretmenlere gerekli uyarıdan sonra caydırıcı
önlemler alınmalıdır... Eğer aldıracak ise istediği kaynağın adını e-okul
sisteminden girerek Bakanlığın onayına sunmalı. Onaydan sonra aldırma yoluna
gitmelidir.
17. Görevi esnasında askerlik yapacak
olan öğretmen temel eğitimini yaz döneminde aldıktan sonra -gerekirse maaşından
kesinti yapmak suratiyle- askerliğini aynı okulunda öğretmenlik yaparak yerine
getirmelidir.
18.Başarı çıtasını yakalayamayan
öğretmenin –eğer hata ve eksiklik öğrencide ise- eğitim amaçlı olarak veli ve
öğrenciye yaptırım uygulama yetkisi olmalıdır.
19. Objektif kriterlere göre öğretmen
hesap verebilir ve denetlenebilir olmalıdır.
20.Öğretmenin
toplum gözünde itibarını sarsacak söylemlerden yetkililer sakınmalıdır.
21.Ders kitaplarını sahasında uzmanlaşmış, sahada
çalışmış öğretmenler hazırlamalı, ya da bunlardan görüş alınmalı. Öğretmen
kendi kitabını, materyalini zümre kararıyla kendisi seçebilmelidir.
22.Öğretim programları hazırlanırken rehber öğretmen,
psikolog, sosyolog ve sahada çalışan öğretmenlerden mutlaka görüş ve dönüt
alınmalıdır. 03/10/2016
(Diğer
yazımızda da eğitim ve öğretim önerilerimize devam edelim inşallah)
* 05/10/2016 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
* 05/10/2016 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder