Recep,
Aylardan bir ay demeyin.
Aynı zamanda erkeklere verilen bir isim demeyin.
Farklı aylardan biridir.
Üç ayların başlangıcı ve başıdır.
Ramazanın işaret fişeğidir.
Geldi mi recep.
Ramazana sayılı günler kalmıştır.
Bir bakmışsınız şaban, ardından ramazan.
Ramazan deyip de geçmeyin.
On bir ayın sultanı kabul edilir.
Bir ay boyunca oruca niyet edilir.
Oruç fobisi olanlara düşer bir kabus.
Sanırsın ki Karadeniz'de gemileri battı.
Nasılsa bir ay değil mi demeyin.
Recep, şaban geçmişse, bu da geçer demeyin.
Bilin ki recep ve şabandaki hız ramazanda yok.
Görünce ilgiyi ramazan. Yavaştan alır gitmeyi.
Gitmeye hiç niyeti olmaz.
Madem beni seviyor ve gitmemi istemiyorsunuz,
O zaman ağırdan alayım der.
Durur da durur.
Durmakla da kalmaz. Dilini damağını kurutur.
Akşamı iple çekersin.
İftarla beraber sofraya verirsin kendini.
Üzerine bir çay içeyim keyif atayım dersin.
Gevşeme, bırakma kendini. Daha var 20 rekat teravih var der.
Teravihin ardından şöyle uzun oturayım dersin.
Gözünü önüne gece vakti yapılan sahur gelir.
Sabaha dinç kalkmak için sahura kalkmak gerek.
Sahuru yapmayınca psikolojik yönden çöküyor insan. Sahura da kalkamadım dedirtir insana.
Hasılı uzun oturtmaz seni. Elin mahkum yatacaksın.
Uykulu uykulu sahura kalkar, atıştırırsın.
Gözünden uyku akıyor.
Yatayım diyorsun.
Sabah namazı var.
Ezanla birlikte kılıp yatayım zira sabah mesai var diyorsun.
Süleymaniye'den bir ses: Daha imsak başlamadı. Sabah namazı vakti girmedi. Bekleyeceksin. Değilse namazın olmaz diyor.
Diyanet ise boş ver sen Süleymaniye'yi. Bal gibi olur namazın. Aha bu da ezanı diyor.
Haliyle kafan karışıyor.
Bir de iş var sabah sabah.
Ya alternatif imsak vaktini bekliyorsun ya da bobalı boynuna Diyanet'in diyorsun.
Bu durum bir ay boyunca mütemadiyen böyle devam eder.
Memurun pazartesi sendromu gibi oruçta zorlananlar, ramazanın çıkmasını iple çekerken, devreye, olsa da daha tutsak, ne zaman geldi, ne zaman bitiyor diyenler giriyor.
Pazartesi sendromu gibi oruç tutanlar neyse de olsa da tutsak diyenlere, madem öyle. Yılın diğer günlerini de oruçlu geçirin, elinizden alan mı var demek lazım.
Bir de ramazan yaklaşırken şu orucu nasıl yırtarım deyip doktor doktor dolaşanlar var. Çünkü hasta bunlar. Bir doktor dese ki oruç tutamazsın. Dünyalar onların olur. Gelir yanına. Doktor yasakladı. Tutamıyorum der. Oruç oruç onları teselli etmek de sana düşer.
Hasılı ramazanın işaret fişeği üç ayların başlangıcı recep, bana bu gözlemleri gözümün önüne serdi.
Benden aktarması. Gerisi size kalmış.
Merhabalar Sayın Hocam.
YanıtlaSilİbadetlerin içinde en çok Ramazan Orucunu severim. Üç ayların başlangıcı olan Recep ayına girince beni bir heyecan sarar. Çok çabuk geçer iki ay ve Ramazan ayına kavuşurum. Oruç tutmayı çok severim. Dün akşam ezanından sonra hilali gördüm. Şimdi takvim Receb'in biri diyor ve ben hilali bayağı bir yukarıda gördüm. Oysa ilk günkü hilalin gözle görülmesi mümkün değil diyorlar. Dünkü gördüğüm hilal kaç günlüktü acaba?
Selam ve saygılarımla.
Şimdiden Allah kabul etsin. Severek tutmak daha güzel. Şu var ki çoğumuz için oruç zor gelen bir ibadet. Hele sigara içiyorsa, bir de kafasında bitiremiyorsa daha zor gelir. Bir de çalışanlar için uyku problemi oluyor. Aslında orucun zorluğu biraz psikolojik.
YanıtlaSilHilalin ilk günü mü bilmiyorum. Takip de etmedim. Özellikle Ramazan başlangıcında bir zamanlar görüldü, görülmedi tartışmaları olurdu. Şimdi eskisi gibi değil. Yine de ramazan gelince İslam dünyası bu ruyeti hilal yüzünden bugündü, dündü, yarındı ihtilafına düşüyor. Bence de ilk gün çıplak gözle görülmez. Ki günümüzde çıplak gözle takibe de gerek yok. Rasathane sanki daha güvenilir bana göre.
Merhabalar Sayın Hocam.
YanıtlaSilBen ayın gökyüzündeki olaylarını takip eden biriyim. Amatörce, öyle profesyonel değilim, çünkü ne yüksek bir yerde oturuyorum, ne de elimde gökyüzü olaylarını inceleyecek aletim edevatım var.
Rasathaneye güvenmek olayı ayrı bir durum. Ben özellikle ayın evrelerini takip etmeyi seven biriyim. Yani ben daha ilk günkü yeni ayı yani rüyeti daha hiç göremedim. Zaten ilk günü görmek çok zormuş. Suudlar uçak kaldırıp izlemek istemişler, ama herhalde onlar da ilk günü göremiyorlar, konuyu tam bilmiyorum ama işte öyle.
Şimdi çelişkiye gelelim. Eskiden rasathane mi vardı (peygamber döneminde) hilale göre oruca başlayıp, yine hilale göre bayram yapıyorlardı. Eeee, hilalin ilk gününü görmek çok zor, peki o zaman nasıl oruca başladılar, nasıl bayram yaptılar. Hilal biliyorsunuz 30 gün değil, kameri takvimin ayları hep 29 günlüktür. İşte hava bulutluysa, bir gün önce başlayıp 29 günü de tamamlayıp bayram yapıyorlarmış. Aslında orucu 30 gün değil 29 gün tutmalıyız. Çünkü oruç ibadeti ve dini bayramlar kameri ay takvimine göre tutulur ve bayramlar yapılır. Peki neden biz orucu 30 güne tamamlıyoruz hep?
Selam ve saygılarımla.
Merhabalar, ayın hareketlerini amatör olarak da takip ediyorsanız, bu konuda merakınız varsa hiçbir sakınca yok. Hatta içinize sine sine oruç tutmuş olursunuz.
SilRamazana başlama ile ilgili peygamberin, “Biz ümmi bir (hesap kitap bilmeyen, okur yazar olmayan) bir toplumuz. Hilali görünce başlar, yine hilali görünce bayram ederiz” diyor. Yani hesap kitap bilsek hesap kitap yaparız demektir bu sözün Türkçesi.
Elbette peygamber zamanında rasathane yoktu. Bu yüzden hilalin hareketlerini izlemişler. Eğer rasathane olsaydı peygamber de rasathanenin imkanlarından yararlanırdı. Peygamber bugün yaşasa çıplak gözle hilali takip etmez, rasathaneyi baz alırdı diye düşünüyorum.
Geçmişte hilali özetlemek için hilalin daha net görüşeceği yerlere çıkılacak hilal çıplak gözle izlenmiş. Bir veya birkaç kişinin beyanıyla oruca başlanmış.
Bugün Türkiye dışındaki çoğu İslam ülkesi rasathaneden ziyade çıplak gözle izlemeyi esas aldıkları için oruca başkana ve bayram etmede isabet edemiyorlar. Önce veya sonra oruç tutup bayram ediyorlar. Bu ikilik bu çağda bile maalesef devam ediyor.
Kanaatim odur ki çıplak göz yanıltır. 1, 2, 3 günlük şeklinde şüpheye mahal bırakır. İlk gün göremediğimiz için belki de hep geç oruca başlanmış bile olabilir. Görüldü, görülmedi şüphesi dolasıyla yevmü şek diye bir günümüz bile var. Ki havanın bulutlu, kapalı olduğu zamanlar görmek mümkün değil. Görüşemediğimiz zaman peygamber de 30’a tamamlamış.
Bundan dolayı geçmişte rasathaneye güvenmediğim için oruca çoğu zaman üç gün öncesi başlamışlığım var.
Bugün rasathane kasıt olmadığı müddetçe güneşin doğuşunu, batışını, hilalin ne zaman görüleceğini bilimsel olarak tespit edip önümüze koyuyor.
Oruç geçen sene de bu sene de 29 gün tutulacak. Kameri takvim bazen 30, bazen 29 çekiyor. Tıpkı miladi takvimin Şubat hariç 30, 31 çektiği gibi.
Merhabalar Sayın Hocam.
SilGörüşleriniz ve düşüncelerinizi benimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Ben bu zamana kadar hep diyanetin duyurusuna göre oruca başladım ve bayramı yaptım. Tek bir sefer, değişik bir düşünce akımının ısrarı ile bir ikindi vakti orucumu bozdum. Güya hilal görülmüş de onun için orucu bozarak bayrama geçmişler. Pişman oldum ama, böyle bir durumu yaşadım maalesef.
Selam ve saygılarımla.
Selam ve saygılarımla.