Emevi halifelerinden
biridir.
680 yılında Medine’de
dünyaya gelmiş. Baba tarafından
Emevilerden Mervan b. Hakem’in, anne tarafından Hz Ömer’in torunudur.
Enes b. Malik, Abdullah
b. Ömer dahil olmak üzere birçok sahabiyi tanımış, sahabe terbiyesiyle yetişmiş
biridir.
Abdülmelik’in kızıyla
evlenmiştir.
26 yaşında iken Hicaz
valiliği yapar, 7 yıl kadar bu görevde kalır. Bu süre zarfında Mescidi Nebi’yi
genişletmiş, sorunların çözümünde istişareyi esas almış, sertlik yanlısı Irak
valisi Haccac’ı şiddetli bir şekilde eleştirmiştir. Bu eleştirisinden dolayı
1.Velit tarafından görevden alınmıştır.
717-720 yılları arasında
3 yıl kadar halifelik yapar. Kısa halifeliği döneminde önemli icraatlara imza
atmıştır:
İdarede istişareye önem
vermiş, adaleti ve şeffaflığı esas almış, ehliyet ve liyakati öncelemiş,
idarede peygamberimiz ve Hz Ömer’i örnek almıştır.
Saygın isim ve alimleri
danışman tayin etmiştir. Valilerine de aynı prensipler dahilinde hareket etmesi
talimatını vermiştir.
Muaviye ile birlikte
başlatılan fetihlerin İslam’ı yaymaktan ziyade mal, mülk elde etmek amacıyla
yapılan fetihler olduğunu, bu fetihlerin istilaya dönüştüğünü söyleyerek cephelerdeki
tüm askerleri geri çekmiş, sınır güvenliğine önem vermiştir. Orduların geri
çekilmesini, devletin gelirlerinin azalacağı iddiasıyla karşı çıkan
komutanlara, Allah bu peygamberi başkalarının malına, mülküne çöksün diye
göndermedi, peygamberin görevi İslam’ı yaymaktı, sizin göreviniz de budur
demiştir.
Eşitlikçi politika
uygulamıştır. Gelirler azalmasın diye Muaviye’den itibaren Müslüman olan
mevaliden alınan haraç vergisini, Arap olanlar bu vergiyi vermiyorsa, Arap
olmayanlar da vermeyecektir demek suretiyle Emevilerin mevaliye uyguladığı bu ikinci
sınıf muameleyi kaldırmıştır. Bazı valilerin içlerinde gayri Müslimlerin de
olduğu kişilerin mallarına el koyma uygulamasını kaldırdığı gibi daha önce bu
şekil alınan haksız el koymaları da geri iade etmiştir.
Yaşlı ve muhtaçlara
hazineden yardımlar yapmıştır.
İslam’ı yaymak amacıyla
çevre devletlere mektuplar göndermiş, ikili ilişkileri geliştirmiştir. Yaptığı
bu çalışmalar dolayısıyla Tunus, Fas, Cezayir’in, Horasan bölgesinin, Hint Alt Kıtasının
ve Mısır’daki Kıptilerin Müslüman olmalarında katkısı büyüktür. Döneminde toplu
ihtidalar olmuştur.
Zimmilerin din
adamlarından ve cizye ödeyecek gücü olmayanlardan vergi almamıştır.
İyi ve düzenli bir
vergi politikası uygulamadığı için döneminde devlet ciddi bir ekonomik krize
girmiştir.
Halka zulmetmemeye
çalışmış, yolsuzluk yapmamaları konusunda valilerini sık sık uyarmıştır.
Görevlendirmelerde işinin
ehli ve güven veren kişilere yer vermiş, ahbap çavuş ilişkisine geçit vermemiştir.
Görevlendirme yaparken kabilesine, ırkına bakmamıştır.
Yöneticilerin hediye
almalarını yasaklamıştır.
Hep mazlumların yanında
yer almıştır. Müştekilerin doğrudan kendisine müracaat etmesinin yolunu
açmıştır.
Hapishaneleri ıslah
etmiştir. Suçluları ikna yoluna gitmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder