Salı
günü bir cenazeye katıldım. Cenaze namazının ardından defin için mezarlığa
doğru ilerlerken, yanımdan mezarlığa doğru hızlıca yürümeye çalışan üçlü
dikkatimi çekti. Biri yüksek sesle hararetli bir şekilde konuşuyor, diğer ikisi
dinliyor.
Kulak
misafiri olayım, sohbeti daha doğrusu bilgiyi kaçırmayayım diye ben de biraz
hızlandım. Hoş, hızlanmasam da sağır sultanın duyacağı şekilde konuşanın sesi
bana kadar geliyordu. Konu, haliyle cenaze üzerineydi.
"Cenaze
namazında eskiden ayakkabı çıkarılır, ayakkabının üzerine basılırdı. Bu iyiydi
ama şimdilerde bunu uygulayan kalmadı. Halbuki bu uygulamanın geçmişi ta
peygamberimize dayanıyor. Peygamberimiz bir gün bir cenaze namazı kılacağında,
Cebrail peygamberimizin yanına geliyor. Namaz kılarken ayakkabını çıkar. Çünkü
ayakkabında tavuk pisliği var. Böyle namaz olmaz deyince peygamberimiz
ayakkabısını çıkarıp üzerine basıyor ve cenaze namazını bu şekil kılıyor. Namaz
bittiğinde peygamberimiz geri dönünce tüm sahabenin, kendisi gibi
ayakkabılarının üzerine bastığını görüyor. Onlara niçin böyle yaptıklarını
soruyor. Sahabe, ya Rasülallah, siz yapınca biz de öyle yaptık diyorlar.
Peygamberimiz de Cebrail ile arasındaki geçen konuşmayı anlatarak niçin böyle
yaptığını sahabesine anlatıyor. Ya gördünüz mü bu uygulamanın nereden
geldiğini. Şimdi yapan pek kalmadı başka" dedi.
Sonra
daha da hızlandılar. Daha ne konuştular, neleri kaçırdım bilmiyorum. Bildiğim,
eskiden cenazelerde ayakkabıların çıkarıldığı ve ayakların ayakkabıların üzerine basıldığı,
şimdilerde kalmadığıdır.
Mezarlıkta
defin esnasında kenarda bekleşirken yanımdaki dostuma bu işittiğimi anlattım.
Bizi dinleyen bir akrabam, "Ağa, geçen hafta burada bir cenaze namazına
katıldım. Bu anlattığını cenaze namazını kıldıran imam da anlattı"
deyince, bilginin esas kaynağını böylece öğrenmiş oldum.
Garibime
giden, ayağın ayakkabının içinde iken cenaze namazı kılmakla, ayakkabının üzerine
basarak cenaze namazı kılmanın arasında ne fark var? Ayakkabı pis ise ve
bununla namaz olmuyorsa, ayak ha ayakkabının içinde olmuş ha üstünde olmuş... Cenaze
namazında sair namazlarda olduğu gibi necasetten taharet aranacaksa; bedenin,
elbisenin ve namaz kılınacak yerin temiz olması gerekiyor.
Neyse
fıkhi meseleleri bir tarafa bırakalım. Katıldığım bu cenaze merasimi bana neler
kazandırdı neler...
Tanımadığım
birinden kısa süreliğine de olsa bir meşşailik* dersi almış oldum.
·
Yıllardır cenazelerde uygulanan ve başkası
çıkardığı için benim de kalabalığa uyarak ayağımı çıkarıp ayakkabı üstüne
bastığım ve cenaze namazı kıldığım bu uygulamanın menşeini böylece geç de olsa
öğrenmiş oldum. (Beşikten mezara ilim ve öğrenmenin yaşı yoktur dedikleri bu
olsa gerek. Bu hocayı bulup ondan yeni bilgiler öğrensem mi diye
düşünmüyor değilim.)
·
Cenazeye katılarak Müslümanın Müslüman
üzerindeki bir hakkı yerine getirmiş oldum ve sevap kazandım.
*Bir
nevi ders anlatım şekli. "Ruhla birlikte bedenin de eğitilmesi amacıyla
çoğu zaman yürüyerek öğretim yapma."
*05/03/2022 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde Barbaros Ulu adıyla yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder