Kavşaklar
ve kavşaklarda bulunan trafik lambaları, hayatımızın bir parçası ve olmazsa
olmazımızdır. Özellikle trafik lambaları, araç trafiğinde oluşabilecek
keşmekeşliğin önüne geçmektedir. Bazı ışıklar zaruretten yerli yerinde konmuş
ve trafik akışına katkı sağlarken bazıları trafiği tıkamak için konmuş izlenimi
veriyor.
Trafik
lambaları önemli bir işlev görse de bazı yollarda ışıktan dolayı uzun kuyruklar
oluşabilmektedir. Bunun önüne geçebilmek amacıyla belediyeler, sürücülerin
ışıklara takılmadan yoluna devam edebilmesi için trafiğin yoğun ve yeri uygun
yerlere alt ve üst geçitler yapmaktadır. Böylece sürücüler, ışığa takılmadan ve
zaman kaybetmeden menziline daha çabuk varabiliyorlar. Konya'dan örnek verirsek,
İstanbul Yolu gibi. Alt ve üst geçit yapılmayan/yapılamayan bazı yollarda
özellikle Adana Çevre Yolunda, Fetih ve Ahmet Özcan Caddelerinde ve Nalçacı
gibi yerlerde "yeşil dalga" planlaması uygulamak suretiyle
sürücülerin kırmızı ışığa yakalanmamasına katkı sağlanmaktadır. Ama tüm
yollarımız örnek verdiğimiz yollar gibi değil. Bazı yollarda birbirine yakın o
kadar ışık var ki adım atabilirsen aşk olsun. Bu yollarda yeşil dalga da
olmadığı için her bir ışıkta kırmızıya yakalanmadan geçmek her sürücüye nasip
olmaz. Çünkü buralarda yeşil dalga yerine kırmızı dalga uygulaması vardır.
Örnek vermek gerekirse Meram Yaka'ya gitmek için İhsaniye ışıklarından kalkan
bir araç, Ali Kemal Belviranlı Caddesi ile kesişen yolda(Melikşah Parkı mevkii)
kırmızı ışığa yakalanıyor. Yeşil yanınca kalkan araç, 300 metre sonra Çolak
Hoca diye bilinen caminin yanındaki ışıklara tekrar yakalanıyor. Birbirine bu
kadar yakın bu iki ışığı ayarlamak zor olmasa gerek. Birinde ışığa yakalanan,
diğerinde yakalanmayacak şekilde bir planlama pekala yapılabilir. Bu ışıkta da
bekleyen araç iki km gitmeden Fatih Caddesi ile kesişen ışıklara (Yaka Pide)
takılıyor. Buradan kalkan araç, Meram Yeni Yol ile kesişen ışıklara varıncaya
kadar bir daha ışığa yakalanmıyor iken Öncü düğün salonunun önünde, yapılan
kavşak düzenlemesiyle yeni bir ışığa daha takılır oldu. Işıkla beraber uzun
kuyruk oluşuyor şimdiden. Hem gidişi hem de dönüşü işlek bir cadde olsa da bu
yol, bir çarşı trafiği kadar işlek değil. Oluşan tüm araç yoğunluğu geliş ve
gidiş olarak Yaka yolu üzerinde iken sağdan ve soldan çıkacak araçlara da
ışık konmuş. İşin garibi bu dört yolun sağından ve solundan gelen ve geçen araç
sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor. Işığa yakalanan sürücüler, diğer
lambalara verilen süre kadar daha beklemek zorundalar. Bence buraya konan bu
lambalar gereksiz. Üstelik bugüne kadar burada yine dört yol vardı. Işık
olmamasına rağmen burada bir trafik kazası da meydana gelmedi. Bu yoldan geçen
sürücüler kontrollü bir şekilde bu yolu bugüne kadar kullandı. Durum bu iken
ışık konan bu kavşak, trafiği kilitlenmekten başka bir amaca hizmet etmiyor ve
tekrar ediyorum, kırmızı dalga görevi yapıyor. Halbuki trafikte asıl olan,
trafiğin rahat akmasını sağlamak değil mi? Buraya lamba koymak kimin fikri ise
bu, iyi bir fikir değil. Yol yakınken bu lambalar kontrollü geçiş olacak
şekilde sürekli yanıp sönen sarı ve kırmızı ışığa dönüştürülmeli.
Konu
yollardan açılmışken iki caddeyi daha örnek vermek istiyorum. Beyşehir Yolundan
Erenköy'e gitmek için Hicaz ve Alemdar caddelerini takip eden sürücü o kadar
kavşak geçiyor, hiçbir kavşağa takılmadan yoluna devam ediyor. Çünkü trafik
lambası yok. Buna rağmen bir keşmekeşlik oluşmuyor. Gereksiz birkaç set
yapılmış. Bunlar da kaldırılırsa alternatif iyi bir yol olur.
Bir
diğer cadde daha dikkatimi çekti. Bir ara Saraçoğlu tarafına giderken Mengene
yolunu takip ettim. Uzun yıllar geçmediğim bu yoldan geçince ilçeme giderken
otobüsle çok geçtiğim çocukluğum, gözümün önüne geldi. Çevre yoldan bu yola
girince Eski Garaj'a kadar takılmadan gelirdi otobüs. Şimdiki halini görünce
şaşırdım. Yol boyunca takıldığım ışık sayısını sayamadım. Tamam, eskiye oranla
trafiğe çıkan araç sayısı çok arttı. Tek ve iki katlı evlerin yerine yüksek
katlı binalar yapılmak suretiyle nüfus da arttı. Açılan yeni yollara ışık
konması normal. Ama ışıkla beraber ışığa yaklaşırken veya ışığı geçince konmuş
setler de dikkatimi çekti. Setleri de sayamadım. İşlek bir caddede set? Pes
doğrusu! Işık konmuşsa sete niçin ihtiyaç duyuldu? Set konmuşsa ışığa ne gerek
vardı? Hız kesmek için yapılan bu setler bu devirde caddelere yakışmıyor. Zaten
hız yapmak isteyen sürücünün, ışıklarda dur-kalk yapmaktan ve setlerde
yavaşlamaktan hıza ne vakti kalıyor ne de hız yapacak bir mesafe. Setler ve
ışıkların yanında yolun sağına belli aralıklarla "Bu yolda hız kontrolü
yapılmaktadır" uyarı levhaları da yerleştirilmiş. Sürücülerin kaç hızla
gideceği de belirtilmiş. Tüm bunlar, “Bu yoldan araçla geçme. Yoksa görürsün
gününü” der gibi.
Hasılı,
trafiği düzenlemek için ışığa, hız kontrolü için gerekli uyarıya eyvallah. Ama
setlere hayır! Çünkü bu devirde setler çok ilkel kaçıyor. Birbirine yakın
trafik lambalarının da hep kırmızı dalga olmayacak şekilde ayarlanmasında fayda
var.
*05/10/2020 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder