Bu
yazımda okul taşımacılığı yapan servislerle ilgili sorunların bazısına
değinmeye çalışacağım:
1.Servis
yönetmenliğinden kaynaklanan sorun. (Bu sorunu ilk yazımda işlemeye çalıştım.
İleride daha büyük sorunların olmaması için yönetmelikte geçen "Dört veli
dilekçe verdiği takdirde ihaleyi kazanan firmanın dışında başka araçlar da bir okulda
taşımacılık yapabilir" maddesi kaldırılmalıdır. İhaleyi okul-aile birliği
yerine ilçe milli eğitimin yapmasında vardır.)
2.Denetimden
kaynaklanan sorunlar. Servisler yeterince denetlenmiyor. Nöbetçi öğretmenler
tarafından yapılan denetimler yeterli olmamaktadır. Zaten bir yaptırımları da
yok.
3.Bir
okulun taşıma işini yapan bir servis başka okulları da taşıyabiliyor. Bir
okulun taşıması diğer okulu engellemediği müddetçe sorun olmayabilir. Ama
gördüğüm kadarıyla bazı servis araçları bir okulun servis işinden diğer okulun
servis işine yetişebilmek için hız sınırına riayet etmiyor. Zaman zaman
gecikmelere ve hatta kazalara sebebiyet verebiliyor. Bir diğer husus okul giriş
ve çıkışlarını okul idaresi servisçilere göre ayarlamak zorunda kalabiliyor.
Servisçi okula tabi olacağı yerde, okul servisçiye tabi oluyor. Çünkü 2-3
okulun taşıma işini yapan kimsenin okula göre kendini ayarlaması zor
olabiliyor. Kazara bir okul, toplantı vs nedenlerle öğrencileri erken göndermek
zorunda kalırsa servisçilerin durumunu gözetmesi gerekecek.
4.Yönetmelikte
öğrenci, zilin çalmasına 15 dakikadan önce okuluna bırakılamaz ve okul çıkışı
zilin çalmasından 15 dakikadan fazla gecikilemez denmesine rağmen servisçi,
öğrenciyi çok erken saatte okuluna bırakabiliyor ve ders bitimi belirtilen
saatten geç gelebiliyor. Öğrencinin çok erken bırakılması da yanlış, geç
alınması da. Fakat ihale esnasında her şarta tamam diyen servisçi, ihaleyi
aldıktan sonra istediği şekilde takılabiliyor ve bu durumu idare etmekten başka
çıkar yol olmuyor. Okula çok erkenden bırakılan öğrencinin evinden ne zaman alındığını
varın, siz düşünün. Veli, şikayetini okul yönetimine bildiriyor. Okul
yönetiminin ise servisçi üzerinde bir yaptırımı yok.
5.Hız
sınırına riayet etmeme çocuklara iyi davranmama, anlaştığı yerden çocuğu
almama, trafik kurallarına uymama, araçta yüksek sesle müzik dinleme, araçta
sigara içme, giyim-kuşam ve kılık-kıyafetine riayet etmeme gibi sorunlar…
6.Veli
ve öğrenciden kaynaklanan sorunlar: Servis ücretinin zamanında verilmemesi,
servise vaktinde çıkılmaması, telefon açtırmalar, ziline bastırmalar gibi.
7.Okul
bahçesine gecikmeli gelen servis araçlarının öğrenci bahçede tören alanında
iken öğrenci güvenliğini de tehlikeye atarcasına manevra vs yapması.
8.Servis
ücretleri. Birçok velinin belini büküyor. Eğitimde en büyük masraflardan biri de
servis ücreti dense yeridir. Her ne kadar servis ücretlerinin üst limitini
belediyeler belirlese de fiyatlar yüksektir.
Servis
taşımacılığında daha başka sorunlar da var. Hepsine değinmeyeceğim burada. Ama
şunu da söylemeden geçemeyeceğim. Servisin olmaması da sorun, olması da.
Varlığı bir dert, yokluğu ayrı bir dert.
Yazdıklarımdan
servisçilik ve servisçilerin hepsinin sorun olduğu anlamı çıkmasın. İçlerinde
tüm kurallara uyan ve işini çok düzgün yapan servisçilerin sayısı da az
değil.
*13/09/2019 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder