Yan tarafta gördüğünüz bir yazılı kağıdı. Öğretmenimiz,
İslam'ın şartlarını sormuş. Öğrenci ise tüm şıkları doldurarak döktürmüş. Siz
olsanız 10 puanlık bu soruya kaç puan verirsiniz?
Sizi
bilmem ama ben bu öğrencinin verdiği cevapları tamamen es geçip puan
vermemezlik yapmazdım. Tam 10 puan vermesem de en azından beş puan takdir
ederdim, doğru olmamasına rağmen.
İslam'ın
şartı da bilinmez mi diye öğrenciyi ayıplamayalım. Zira çocuk daha 5.sınıf
öğrencisi. İçinden geldiği gibi yazmış. Belli ki öğretmeni hiç dinlememiş,
kitabı da açıp okumamış. Sınavda çevresindeki İslam algısını aktarmış. Verdiği
cevapların bazısı algı, bazısı da gözlemleri. Zira çocuk; ya tutarsa deyip anlatılanı
değil, gördüğünü yazmış.
11 yaşındaki bu çocuk, sınav esnasında bu soruyu görünce
İslam adına ne yapılıyor diye düşünmüş olmalı. Aklına Kur’an okumak, süre
okumak, Arapça bilmek gelmiş. Niye gelmesin ki kendisi yaz dönemlerinde Kur’an
kursuna veya özel bir kurs merkezine gittiğinde hep karşısına cüz okuma, Kur’an
okuma, süre ezberleme çıkmış olmalı. Bu okudukları da Arapça olduğuna göre Arapça
bilmek gerekir diye bir mantık yürütmüş. Çocuk da haksız değil hani. Daha okumayı
yeni sökmeye başlayan çocuğa biz ilk iş olarak süre ezberleme ve Kur’an
okutmaya kalkıyoruz. Çocuk olsa olsa süre bilmek demiş. Çünkü hep bunu görmüş.
Tıpkı ilkokula başlayan çocuğa daha okula gelir gelmez bilgi yüklemeye
kalktığımız gibi bizler de evlerde, kurslarda hep işe cüz öğrekmekle başlıyoruz.
Demek ki İslam anlayışımız küçüklerde bu şekilde anlaşılmış. Keşke işe cüz ve Kur’an
okuma, süre ezberleme diye başlamasaydık. İleride çocuk istedikten sonra her
halükarda Kur’an-ı öğrenir. Hatta hafız da olur. Keşke işin başında biz ona iyi
ve güzel olanı, etik ve ahlaki değerleri; doğruluğu, yalan söylememeyi, yerleri
kirletmemeyi, paylaşmayı, Allah sevgisini aşılasaydık daha iyi olurdu diye
düşünüyorum.
Çocuğun cevap olarak yazdıklarından bir tanesi de ‘Türk
olması’ idi. Bu cevabı da tamamen algıya dayandığını söyleyebiliriz. Biz
büyükler mezhebi farklı olanları bile kolay kolay Müslüman kabul etmiyoruz.
Adam Şafiymiş diyoruz. Daha yurtdışına çıkmamış bu çocuk ‘Türk Müslüman olmalı,
Türk’ün dışındakiler Müslüman olamaz, Türk olmak İslam’ın şartıdır diye
sığdırmış o küçücük dünyasına.
Sizi bilmem ama çocuk çok masumane bir şekilde yazmış. Din-diyanet
öğretme şekil ve metodumuz, çocuğa öyle işlemiş ki Kur’an öğrenmeye ve süre
ezberlemeye bu kadar önem veriliyorsa bunlar olsa olsa İslam’ın şartı olur diye
düşünmüş. Biz büyükler, çocuğun bu yazdıklarını İslam’ın şartları kabul etmesek
de İslam, Müslüman, çocukların dinini ve diyanetini öğrenmesi deyince aklımıza
hep Kur’an öğrenmesi geliyor. Hasılı çocuk; olması gerekeni değil, olanı
yazmış. Akılda da öğretmenin anlattığı doğru din değil; gördükleri,
gözlemledikleri ve yaşadıkları kalmış. Bizi gülümseten veya garip karşılatan bu
cevap, küçüklere İslam adına ne anlatmaya, ne öğretmeye başlayalım sorusunu
bize sordurmalıdır.
İçinizden bu daha bir çocuk, büyüyünce doğrusunu öğrenir
diye düşünebilirsiniz. Bu iş, hiç de öyle değil. Bir meslektaşımdan bu yazılı
kağıdını whatsapp vasıtasıyla alınca ilk aklıma gelen başımdan geçen bir
anekdot oldu. Onu sizinle paylaşmak isterim.
Bir İHL’de 11.sınıfların yani son sınıfları kelam dersine
giriyorum. Yaptığım iki sınavda da 45’in altında alan öğrencileri kurtarma
yazılısına aldım. Onlara geçsinler diye kolay kolay 8 tane beylik soru sordum.
Kendilerinden, iki soru da kendilerinin sorup cevaplamalarını istedim. Sorduğum
sorulardan biri de “Dört büyük kitap kimlere verilmiştir. Kitapların ve
peygamberlerin adını yazınız” idi. Bir öğrencimiz yazmış:
Kur’an-ı Kerim Hz Muhammed’e,
Tevrat Hz Ömer’e,
İncil Hz Osman’a,
Zebur Hz Ali’ye
Ne dersiniz bu cevaba? İşin ilginç yanı bu cevapları veren
İmam Hatip Lisesinde okuyan son sınıf bir öğrenci. Okulu bitirir bitirmez belki
de imam olacak. Anlatmak istediğim 5.sınıf bir öğrencinin verdiği cevapla,
11.sınıf bir öğrencinin İslam veya din bilgisi anlayışı arasında pek fark yok. Tek
farkı küçüğün verdiği cevap insanı güldürürken büyüğün verdiği cevap dudak
ısırtır.
İçinizden bu cevabı yazan öğrenci geçti mi diye geçebilir. Her
ne kadar niyetim öğrencinin geçip geçmemesi olmasa da merakınızı gidereyim. Bu
öğrenci, benden sınıf geçememişti.
Sonuç; çocuklara anlattığımız din konularını, metodunu ve
zamanlamasını yeniden gözden geçirmemizde fayda var.
Yine bu cevap bize gösterdi ki klasik sınavların gözünü seveyim. Gördüğünüz gibi nelerle karşılaşıyorsunuz. 24/12/2017 Ramazan YÜCE
Yine bu cevap bize gösterdi ki klasik sınavların gözünü seveyim. Gördüğünüz gibi nelerle karşılaşıyorsunuz. 24/12/2017 Ramazan YÜCE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder