* 20/10/2018 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
18 Ekim 2018 Perşembe
“Bu, Kur'an’da Yazıyor” *
* 20/10/2018 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Karma Eğitime Bakışım *
Bir okul arkadaşım Whatsapptan "Abi!
Hemen hemen her konuda yazıp çiziyorsun. Bugüne kadar karma eğitim konusunda
bir yazına rastlamadım. Bu konuda ne düşünüyorsun" şeklinde bir soru
sordu. Kendisine kısaca "Karma eğitim konusunda kafam net değil. Kız ve erkeği
ayırmak da bir sorun, bir arada tutmak da. Danışman öğretmen sistemiyle
denetimli serbestliği savunuyorum" diye yazdım.
Karma eğitim konusunda siz ne
düşünüyorsunuz bilmiyorum. Bu konuda kafam net olmamakla beraber bu konuda
kendimin ne düşündüğünü izah etmeye çalışacağım. Baştan söyleyeyim bu konu çok
su götürür. Baltayı taşa vurmak da var işin içinde. Her ne kadar 1739 Sayılı
Kanunda "Okullarda eğitim ve öğretim
kız-erkek bir arada verilir. Eğitimin türüne,
imkan ve zorunluluklara göre bazı okullar yalnızca kız veya yalnızca erkek
öğrencilere ayrılabilir" dese de bu konuda devleti yönetenlerin
de kafası net değil.
Kadın ve erkek toplumsal bir gerçekliktir.
Bu yüzden kadın ve erkek toplumda iç içe geçmiş durumdadır. Ayırsan bir
problem, bir araya getirsen problem. Okullar da böyledir. Kız kıza, erkek
erkeğe eğitim ve öğretim yapan okullar da sorun eksik olmadığı gibi kızın ve
erkeğin karışık olarak eğitim yaptığı okullarda da sorun eksik olmuyor.
İnsandır ne de olsa buralarda eğitim ve öğretim yapanlar. Sorun olacak. Çünkü
insanın olduğu yerde sorun eksik olmaz. Bundan kaçış yok. Önemli olan sorunu
çözme irade ve azmine sahip olmaktır.
Anlatmak istediğim kızları ve erkekleri
ayrı ayrı binalara koymak suretiyle eğitim yapmak problemi çözmüyor
günümüzde. Bu sadece pansuman tedbir olur. Çözüme neşter vurmaktan
uzaktır. Çünkü binaları ayırmak geçici bir çözümdür. Ben ortaokul ve lise
öğrenimimi kız erkek ayrı binalarda yapmış birisiyim. Erkekler kızları, kızlar
da erkekleri görmezdi. Karşıt cinsin görülme durumu olan pencereler varsa
oraları da buzlu camlarla kapatmak suretiyle uzaktan görme durumunun da önüne
geçilmeye çalışılırdı. Kız arkadaş veya erkek arkadaş edinmek isteyenler ise
öğle veya akşam dağılma zili çalınca çakışma noktalarında veya otobüs
duraklarında birbirini tavlama yoluna giderdi. Okul idaresi bu durumu tespit
ettiği zaman erkek öğrenciye baskı uygular ve öğrenci ilçelerde bulunan
okullara gönderilirdi. Buna rağmen kız-erkek ilişkisinin önüne kolay kolay
geçilemedi. Günümüzde ise kız ve erkek öğrencinin otobüs durağında veya okul
yolunda buluşmasına gerek kalmadı. Kâh cep telefonu marifetiyle konuşuyor kâh
mesajlaşıyor kâh sosyal medyada arkadaş oluyor kah bir arkadaşının aracılık
yapması sonucu buluşabiliyor. Anlatmak istediğim ayrı binalarda veya ayrı
okullarda kız kıza veya erkek erkeğe eğitim ve öğretim yapılan yerlerin çoğunda
kız ve erkeğin iletişimi gizli-kaçak olarak hız kesmeden devam ediyor. Âcizane
ben karma kız ve erkek olmak üzere binaları ayırmayı biraz polisiye tedbirlere
benzetiyorum.
Karma eğitim ve öğretim yapılan yerlerde
sorun yok mu? Olmaz olur mu? Buralarda da kız ve erkek ilişkileri sağlıklı
değil, problem çok. O zaman ne yapacağız? Günümüz teknolojisinde kızları
erkeklerden, erkekleri de kızlardan tecrit edemeyeceğimize göre başka çözüm
yollarını düşünüp devreye koymamız gerekiyor.
Kızın erkeğe, erkeğin kıza ilgi duyması
tabiatın bir gereğidir. Bundan kaçış yok. Gizli-kaçak buluşmalar çocuklarımızı
tehlikeye duçar etmektedir. Bir arada oldukları zaman da seviyeyi
kaçırmaktadırlar. Yine gördüğüm karma eğitim yoluyla mezun olmayan kız veya
erkeğin daha sonraki yaşantılarında karşıt cinsle iletişim kurmakta
zorlandıkları, sağlıklı ve seviyeli bir iletişim kuramadıkları yönündedir.
Eğitim ve öğretimde ister karma, ister
ayrı bir eğitim yapılsın büyüklere ve sorumlulara düşen çocuklar arasında
denetimli serbestlik vermektir diye düşünüyorum. Bunun için gönüllü öğretmenler
arasında danışman öğretmenlik veya koçluk sistemi düşünülebilir. Bu öğretmen,
uhdesine verilen öğrencileri ders başarısı, ahlaki yönü, iletişim vb. yönlerde
rehberlik yapar. Okul boyunca çocukların hem anası, hem babası, hem öğretmeni
olur. Çocukların ailesiyle sürekli bir iletişim halinde olur. Öğrencileri ders
yönünden gerileyince veya öğrencilerin arkadaşlarıyla iletişiminin sağlıklı
yürümediğini görünce danışman öğretmen yerinde ve zamanında usulünce müdahale
eder. Bunun için ikna yolunu kullanır.
Sonuç olarak çocuklarımızı kötülüklerden
kaçırma korumacılığından ziyade onlara kötülükler içerisinde kendilerini
korumayı, kötülüklerle mücadele etmeyi ve ayakta kalma yollarını öğretmemiz
lazım diye düşünüyorum. Çünkü dağda evliya* yetiştirmekten ziyade her türlü
kötülüğün kol gezdiği şehrin içerisinde, kötülüklerle mücadele edip ayakta
kalmak, ayakları yere basan bir çözüm gibi geliyor bana. Çünkü uçan kuştan
koruduğumuz çocuklarımız, kötülüğün ne olduğunu, nereden geleceğini yaşayarak
ve görerek pişmesi lazım.
*Dağda yaşayan bir evliya, şehirde
ayakkabıcılık yapan bir evliyayı ziyarete gider. Giderken de kerametini
göstermek için mendilinin içine kar doldurur götürür ve ayakkabıcının
duvarındaki askıya asar. Bu durumu gören ayakkabıcı veli de mendilinin
içerisine süt doldurarak duvara asar. Yakıcı sıcağa rağmen mendildeki ne kar
erir ne de süt akar.
Az sonra ayakkabı yaptırmak için dükkâna
bir kadın gelir. Ayakkabı ustası veli, kadından ölçü için eteğini biraz
kaldırmasını ister. Kadın eteğini biraz kaldırınca içi kar dolu mendilden su
akmaya başlar ve keramet de burada sona erer.
*30/03/2022 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde Barbaros ULU adıyla yayımlanmıştır.
Ölümlerden Ölüm Beğenmeye Var mısın? ***
*** 22/10/2018 tarihinde Pusula Haber gazetesinde Barbaros Ulu adıyla yayımlanmıştır.
17 Ekim 2018 Çarşamba
Kendilerinin Yaptırdığı Yerleri Yıkmış! *
* 19/10/2018 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
15 Ekim 2018 Pazartesi
“Çok Kıskanılan Meslek Grubu” ***
Not: 16.10.2018 tarihinde pusulahaber gazetesinde Barbaros Ulu adıyla yayımlanmıştır.
Tek Aday ve Tek Listenin Oylandığı Seçimler *
14 Ekim 2018 Pazar
"Doğru insan aramak yerine doğru insan olmak" *
* 26/10/2018 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.