Adı su olsa da tadı, rengi, kokusu aynı olsa da her suyun
kireçlilik oranı ve sertlik derecesi farklıdır.
Birinci sınıf su içsek bile içtiğimiz suda karar kılmak
için zaman zaman farklı sulardan da tatmak gerekli. Değilse her daim içtiğimiz
suyun kıymetini nereden anlayabiliriz.
Aynı durum düşünce, fikir ve görüşlerimiz için de
geçerlidir. Kendi fikirlerimizin dışındaki düşüncelerden de haberdar olmalıyız.
Değilse başka başka düşüncelerin ne olduğunu nereden bilebilir, kendi
düşüncemizin sağlamlığını nereden test edebiliriz.
Başka düşüncelere kapalı olmak ya da o düşünceleri kulaktan
dolma bilgilerle bilmek, ön yargıyı ve fanatikliği beraberinde getirir. Bu da
ezber demektir. Bu ezberi bozmak ise atomu parçalamaktan zordur. Halbuki
şeytanı tanımak için şeytanın kitabı varsa o kitabı okumak gerek.
Farklı düşüncelere kapalı olmayı koyun sürüsüne
benzetebiliriz. Sürekli sürünün içinde yer alan, sürünün dışına çıkmayan bir
koyun, dünyayı içinde bulunduğu sürüden ibaret görür. Başka sürüler ne yapıyor,
ne ediyor. Bundan haberdar değildir. Araştırmadan, okumadan, okuduysa da farklı
tez ve antitezleri okumadan ya da tüm fikri ve görüşü, girdiği bir kalabalıktan
veya gruptan ibaret olan bir kişi, en doğru fikir ve görüşü, içinde bulunduğu
grubun görüşünden ibaret görür. Diğer görüşleri ise absürt, saçma ve sapıkça
görür.
Bu durum hiç köyünden çıkmayan, başka yerleri görmeyen insanlar
için de geçerlidir. Bu kimseye göre dünya kendi köyünden ibarettir.
Kendi köyünün dışına çıkıp diğer köy ve şehirleri gören,
başka insanlarla oturup kalkan dünyanın köyünden ibaret olmadığını anlar.
Görgüsü de artar.
Cemaat, tarikat ve tasavvufi hareketlerde aynı membadan su
içmek vardır. Başka membanın suyu içilmez. O cemaate ait kitaplar okunur. Başka
kitapların kapağı açılmaz. O cemaate ait kişiler dinlenir. Onlarla oturulur,
onlarla kalkılır. Dünyası burasıdır artık. Hidayet üzeredir. Başkalarının
hidayeti de bu cemaate girmeleriyle mümkündür. Allah kendisine bu hidayeti
nasip etmiş. Başkasının hidayeti de ancak bu şekilde mümkün olur.
Farklı membadan haberi olmayıp tek dünyası öğretilen, telkin edilenden ibaret olanlar tartışmaya girmezler. Çünkü bilgileri tartışmaya yetmez. Zira altı dolu bilgiden yoksundur. En iyi yapacağı susmak ya da kalkıp gitmektir. Kazara cemaatini eleştirmeye kalkarsan, sana bir güzel mesafe koyar. Selamı sabahı keser.
Yorumlar
Yorum Gönder