İlk,
orta ve lise düzeyindeki okulların en büyük problemi okulu açıp kapatacak, okulun
kaloriferini yakacak, temizliğini yapacak bir yardımcı personelden mahrum
olmasıdır. Çünkü kadrolu çalışan sayısı ya yoktur ya da yeterli değildir.
Kadrolu olanların çoğunluğu da devletin yurtlarında yetişmiş kişilerden oluşur.
Bunların içerisinde az sayıda istisna olanları çıkarırsak büyük çoğunluğu kendisiyle
ve çevresiyle barışık değil. Kendilerinden yeterince verim alınamıyor.
Okullar,
okullarının temizlik işlerini gidermek için geçmişte değişik yollara başvurmuştur.
İmkanı olan okullar okul-aile birliği aracılığıyla temizlikçi çalıştırmış. Bazı
okullar velilerden para toplama yoluna gitmiş, bazıları velilere nöbetleşe
temizletmiş, bazıları da sigorta yapmadan sadece maaşını vermek suretiyle geçici
eleman çalıştırma yoluna gitmiştir. Herhangi bir şikayet söz konusu olduğu zaman
sigortasız görevli çalıştıran çoğu okul müdürü SGK’den ceza yemek zorunda
kalmıştır ya da para toplandığı için müdürler soruşturma geçirmiştir.
Okulların
müstahdem meselesi 2008’den itibaren TYP ile çözüldü. TYP: “İşsizliğin yoğun olduğu dönemlerde veya
yerlerde doğrudan veya yüklenici eli ile toplum yararına bir iş ya da hizmetin
gerçekleştirilmesi yoluyla özellikle istihdamında zorluk çekilen işsizlerin
çalışma alışkanlık ve disiplininden uzaklaşmalarını engelleyerek işgücü
piyasasına uyumlarını gerçekleştirmek ve bunlara geçici gelir desteği sağlamak
amacıyla İŞKUR tarafından uygulanan programlardır” (İŞKUR). Toplum yararına
program demektir.
10 aylık geçici olarak istihdam edilen bu TYP çalışanları
sayesinde okullarımız daha temiz ve bakımlı oldu. Sigortasız işçi çalıştırmadan
dolayı birçok okul müdürü cezadan kurtuldu. TYP çalışanlarından azami derecede
istifade edildi. Ki bunlar kadrolu çalışanlardan daha verimli oldular. Asgari
ücrete ibadet aşkıyla çalıştılar. Okulların hizmetli sorunu bu yol ile
çözmüşken nedense Ocak 2022’de gönderilen bir yazı ile olağanüstü durumlar hariç
TYP yoluyla geçici istihdama son verildi. Bu demektir ki devlet bu kararını
gözden geçirmezse veya yerine başka bir program uygulamazsa 2022-2023 öğretim
yılından itibaren okullarımız hizmetli ihtiyacı ile karşı karşıya kalacaklar.
Bu da eskiye dönüş demektir. Hangi sakıncasından dolayı devlet bu
uygulamadan vazgeçti. İnanın, buna akıl sır ermez.
Devletin
ne yapıp ne edip TYP uygulamasına devam etmesi gerek. Bu programda sakıncalar
ortaya çıkmışsa, sakıncalar giderilmeli ya da başka bir uygulamaya
geçilmelidir. Devlet hiçbir şey yapmayacaksa, okulun büyüklüğü ve öğrenci
sayısına göre okullara hizmetli normu vermelidir. Bu norma göre ödenek gönderilir.
Okullar da gelen bu ödenekle bir veya birkaç kişiyi sigortalı olarak çalıştırma
yoluna gider. Bu aşamada yapılacak olan en güzel uygulama budur. Hatta bu, TYP’den
daha verimli olabilir. Çünkü TYP’den gelen bir kişi 10 ay görev yaptıktan sonra
bir daha TYP kanalıyla çalışamıyor. Bu da kalifiye eleman kaybı demektir. Gelen
ödenek marifetiyle çalıştırılan kişiden, okul memnunsa aynı kişi her yıl aynı
okulda 10 ay çalışabilir. Verim alınamayan kişi ile de yollar ayrılır, bir
başkasına bakılır.
Hülasa,
2021-2022 öğretim yılı sona erdi. TYP çalışanları 17 Hazirandan itibaren
çalıştığı okullarından ayrıldılar. 2022-2023 öğretim yılı başlamadan hükümet
okulların hizmetli ihtiyacını bir şekilde çözmelidir.
*24/06/2022 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde Barbaros ULU adıyla yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder