Şehir içinde bir yoldan arabanızla geçerken veya kaldırımda yürürken
kaldırım kenarlarında, kaldırım boyunca vida ile monte edilmiş dubalar
dikkatinizi çekmiştir. Aynı mesafede monte edilmiş dubalar o kadar çok ki
dikkatinizi çekmemesi zaten mümkün değildir. Belli ki kaldırıma araba park
edilmesinin önüne geçmek için yapılıyor bu dubalar. Eğilip bükülmediğine göre
sanırım bu dubalar demirden. Öyle zannediyorum, yapılan kaldırım düzenlemesinin
yanında kaldırım kenarına monte edilen bu dubaların belediyelere maliyeti de
oldukça yüksek olsa gerek.
Dubaların yanında dikkatimi çeken bir başka husus da hız kesmek, hız
düşürmek ve muhtemel kazaların önüne geçmek amacıyla yollara yapılan setlerdir.
Bu setlerin bir standardı varsa da gördüğüm setler farklı farklı. Bazısı
arabayı hoplatan cinsten yüksek, bazısı ise etkisiz eleman gibi arabayı
etkilemiyor. Yüksek yapılan bu setlerin çoğuna, dikkatli girilmediği takdirde bu
setler kaza riskine davetiye çıkarmaktadır. Kişi kaza yapmasa da araba
aksamının zarar görmemesi mümkün değil.
Bazı yollarda set sayısı az iken bazısında oldukça fazla. Setlerin
çokça olduğu yollardan sürekli gelip geçen sürücüler, set işaretini görmese de
nerede setlerin olduğunu avucunun içi gibi bilirler. Sete yaklaşırken hızını
düşürürler. Bu yollarda esas sıkıntı, yolun acemisi olan şoförleredir. Çünkü set
işareti konan çoğu levha, ağaçların dallarından veya başka sebeplerle tam
görünmüyor. Bu da aniden setle yüz yüze gelmek demektir. Bir diğer husus, olur
olmaz konan nice setler özellikle karlı ve buzlu havalarda sete yaklaşılırken
frene basma yüzünden aracın kaymasına sebebiyet vermektedir.
Doğrusunu isterseniz kaldırımlarda yola paralel olarak yol boyunca
vidalanan dubalara ve çoğu iç yollara konan setlere sıcak bakmadığımı ifade
etmek istiyorum. Hem dubanın hem de setlerin faydasından fazla zararının
olduğunu, görüntüyü çirkinleştirdiğini, belediyelere artı yük getirdiğini
düşünüyorum. Aynı şekilde sağını solunu seyreden dikkatsiz bir yaya ayağını
dubaya takıp düşebilir ve yaralanabilir. Ki kaldırımlardan sadece önünü
görenler yürümüyor. Âmâ ve engelliler de kaldırımı kullanıyor. Aynı şekilde
hızı düşürmek için yapılan setler de trafiği yavaşlatmakta ve arabalara zarar
vermektedir.
Duba ve setlerin görüntü çirkinliğinden, maliyetinden, kazaya davetiye
çıkarmasından geçtim. Hem set hem duba bu çağda şehitlerimize yakışmıyor. Neden
derseniz? Bildiğiniz gibi yol ve kaldırımların sürücü ve yayaların ne şekilde
kullanılacağının kuralları var. Ehliyeti olan bir sürücü hangi yolda kaç hızla
gideceğini bilir. Bilmiyorsa da uyarı levhaları vasıtasıyla kaç hızla gitmesi
gerektiğini görür. Yine sürücüler, yayalar için olan kaldırıma araç park
edemeyeceğini de bilir. Hız sınırına riayet etmediği, kaldırıma araç park
ettiği takdirde aracına ceza yazılacağını da bilir. Tüm bu kurallara
rağmen yollarda hız sınırına riayet edilmiyor ve kaldırıma araç çıkarılıyorsa bu
demektir ki bir kontrolde radara girinceye ve polis gelip kaldırımdaki araca
park cezası yazıncaya kadar sürücü için trafik kurallarını çiğnemek mubahtır. O
kadar set ve kaldırıma park etmiş araçlar her bir yerde bolca olduğuna göre
yeterince denetimlerin olmadığı ve ceza yazılmadığı anlamına gelir. Yine bu
setler ve kaldırımlara sabitlenen dubalarla yetkililer sürücülere, “Siz hız
sınırına riayet etmiyor, biz de denetleyemiyoruz. Sizi yola getirmenin yolu,
yollara set yapar, hızınızı düşürürüz. Aracınızı kaldırıma park etmemenizi
engellemek için kaldırımlara dubalar koyarız.” mesajı veriyorlar.
Hasılı, bu çağda yollara set yapmak, kaldırımlara duba koymak marifet
değil. Set ve dubalar acilen kaldırılmalıdır. Trafik kurallarını tavizsiz uygulamak
gerekir. Kurallar tavizsiz uygulandığında hiçbir sürücü, kural tanımazlık
yapmaz. Kuralların tavizsiz uygulanması için her cadde, sokağa ve kaldırıma
görevli koymaya gerek yok. Setlerin konduğu işlek caddelerde ve park yapılan
kaldırımlarda pekala mobesa uygulaması devreye sokulabilir. İzlendiğini ve
kayıt altına alındığını bilen hiçbir sürücü ne hız sınırını aşar ne de gelir
kaldırıma aracını koyar.
*06/02/2021 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde Barbaros ULU adıyla yayımlanmıştır.
Sayın hocam; özellikle okul ve benzeri eğitim kurumlarının yanında olması faydalı oluyor. Yine de yorumlarınıza kesinlikle katılıyorum.
YanıtlaSilAlıştırıncaya kadar özellikle ilk ve ortaokulların bulunduğu yerlerde dediğiniz gibi set düşünülebilir. Sonraki aşamada kaldırılması gerekir. Oraya okul işaret levhası ve yaya yolu işareti konması yeterli diye düşünüyorum. İyi niyetle yapılmış set ve dubaları orman kanunu gibi zorla kurallara uyma şeklinde görüyorum. Yaya ve okul yolunda hızını düşürmeyen ve yayaya yol vermeyen cezayı müeyyideden kurtulamamalı.
YanıtlaSil