Konya’da sayıları epeyce olan bazı camilerimizde
teravih namazları hatimle kılınmaktadır. Her rekatında bir sayfa okunmak
suretiyle bir akşamda yirmi sayfa okunarak orucun bitiminde Kur’an’ı Kerim
baştan sona okunmuş oluyor. Teravihi hatimle kıldıran camilerin kendine göre
sürekli cemaati var. Sayısı da az değil. Diğer camilerimizde teravihte okunan ayet veya sürelerin çeşidi
imamlarımızın durumuna kalmış. Bir yek düzelik yok. Ama genelinde teravihler
Fil Süresi ile Nas Süresi arasında geçiyor. Halk arasında kullanılan deyimle
namaz süreleri/duaları arasında dönüp dolaşıyor.
Evime yakın diye geçen yıl
zaman zaman gittiğim, bu yıl da devam ettiğim camimizin imamı da teravihi
Fil-Nas arasına hapsetmiş durumda. Sanırım bu şekilde okuma imamın işine
geliyor, cemaatin de hoşuna gidiyor. Çünkü
imam, gündüzden akşam ne okuyayım hazırlığı yapmaya ihtiyaç duymuyor, cemaat de
imam şu rekatta hangi süreyi okudu diye düşünmek zorunda kalmıyor. Üstelik
dalıp gitse bile her gün okunan süreden teravihin bitmesine kaç rekat kaldığı
bilinebiliyor.
Bildiğim kadarıyla imamımız yirmi yıldır, belki de daha fazladır aynı camide görevli. Hizmette de 30 yılı devirmiş görünüyor. Ne camisini değiştirmiş, ne de okuyuşunu ve okuduğunu. Otuz yıldır her teravihte farklı bir ayet okusaydı Kur’an’ı çoktan ezberler, hafızı kelam olurdu. Ama hocamız işin kolayından ziyade işin kolaycılığına kaçmış görünüyor. Zaten cemaatin imama, “Elem tera ve Kul eûzü bi’rabbi’nnâs’ın dışında başka ayet veya süre yok mu” deme durumu yok. Çünkü cemaat ne derse desin, imam bildiğini okuyor zaten. Açıkçası bir cemaat olarak farklı ayet ve süreler istiyorum namazlarda, özellikle teravihlerde.
Belli bir makul süreden sonra
aynı yerinde görev yapmaya devam edenler genelde bir müddet sonra heyecanlarını
kaybedebiliyor ve kendisini tekrardan başka bir şey yapamıyor. Zaten birçok
kurumda olduğu gibi buralarda da doğru-dürüst denetim yok. Gerçekten bir yerde
25-30 yıl görev yapan mahalleye ne verebilir? Niçin rotasyon düşünülmez?
Aslında her yer değişimi, yeni bir muhit kişiye yeni bir heyecan vermektedir ve
elzemdir. Genelde bu ülkede rotasyon denince hep akla öğretmen gelir,
imamlarımız hiç akla gelmez. Halbuki bir okulda öğretmen çok verimsiz olsa aynı
çocuğa dört yıl zarar verebilir. Mezun olan çocuk kurtuluyor. Cami görevlimiz
ise lojmanı olan bir camiye kapak atmışsa onu oradan ya ölüm alır ya da
emeklilik durumu. Bir ara belli bir süre çalışanlara bir rotasyon getirildi;
bir yıl uygulandı, sonra tekrar vazgeçildi. Hem öğretmene, hem imam-hatibe ve hem
kamu çalışanlarına mutlaka rotasyon uygulamasına geçilmelidir. Harekette bereket
vardır diye düşünüyorum.
Diyanet İşleri Başkanlığı, Ccuma
günleri okunacak hutbe konularını belirlemekte ve hutbe hazırlamakta ve hangi
hutbenin hangi hafta okunacağını web sitesinden duyurmaktadır. DİB, hutbe
konusunda yaptığı bu uygulamayı teravihlerde okunacak ayet veya süreleri
belirlemede kullanamaz mı? Her ramazan gelmeden önce Diyanet, her gün okunacak
20’er ayet belirleyip cami görevlilerine gönderse cami görevlilerimiz ramazan
gelmeden önce bu ayetleri ezberleme yoluna gider ve kendisini yenilemiş olur.
Cemaat de her gün, her rekatta farklı bir ayeti dinler. Hatta Diyanet, okunacak
ayetleri web sitesinden duyurursa cemaatten meraklı olanlar bu ayetleri
gündüzden öğrenme yoluna gidebilirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder