Açılışından bu yana İHL'ler inişli-çıkışlı bir seyir
izledi. Gündemden hiç düşmedi, hep adından söz ettirdi. Bir kesim hep öcü gibi
baktı, diğeri ise göklere çıkardı. Açıldı, kapandı, öğrenci sayısı
azaldı-arttı, meslek liseleriyle birlikte önüne katsayı engeli kondu, budandı.
Katsayının kalkması ve 4+4+4 ile birlikte hem okul açısından hem de öğrenci
açısından zirve günlerini yaşıyor İHL'ler. Bunda hem vatandaşın talebi hem de
yetkililerin teşvik ve tasvibi etkili olmuştur.
Zaman zaman bu okullara ve mezunlarına üvey evlat muamelesi
yapıldı, zaman zaman da öz evlat muamelesi gördü. Aslında her iki bakış
açısı da sakattır bana göre. Aşırı nefret ve aşırı sevgi -sonuçları itibariyle-
aynı kapıya çıkarır bizi.
İHL'ler tıpkı diğer okullar gibi bu ülkenin bir gerçeğidir.
Düşüncemiz ne olursa olsun öncelikle bunu kabul etmemiz gerekir. Özellikle
İHL'lere soğuk bakanlar, burun kıvıranlar İHL gerçeğini özümsemelidir. Zira
İslam var olduğu müddetçe İHL'ler de olmalıdır ki din buralarda öğrenilebilsin.
Dini buralarda öğrenme imkanı vermezsek doğuştan gelen din ve inanma ihtiyacını
insanlar devletin gözetiminde değil, bu sefer merdiven altında öğrenme/öğretme
yoluna gider. Bu okullara sıcak bakanların da “Bu okullar olmazsa olmaz,
mutlaka her yerde olmalıdır, öğrencisi çoğalmalıdır” düşüncesinden kurtulmaları
gerekir.
Her iki kutup da bu okulları normal seyrine bırakmalıdır.
Amaç bu okul sayısını ve öğrenci mevcudunu artırmaktan ziyade buraların doğru
dinin öğrenildiği, iyi bir temelin verildiği, akademik başarıyla ön plana
çıkmış okullar olarak görülmesi lazım. Bu okullar herkesin kendisine doğru
çektiği okullar olmaktan ziyade kalitesiyle konuşulan okullar olması için çaba
sarf etmek gerekir. Kalite gelirse başarı gelir, başarı gelirse bu okullara
teveccüh kendiliğinden ortaya çıkar. İhtiyaç var, vatandaş istiyor diyerek her
bir yere bu türden okul açmak bu okullara yapılacak en büyük kötülük olur.
Unutmayalım ki hiçbir kalite tesadüfi değildir. Önceliğimiz kaliteyi yükseltmek
olmalıdır. Bugün beğenelim ya da beğenmeyelim Robert Koleji ve Galatasaray
Lisesi sahasında tek olmak suretiyle zirveyi hiç bırakmıyor. Bizler İHL türünü artırmak
istiyorsak bir ilde belli sayıda açarak önce kaliteyi yakalayıp ardından belli
sayıda yeni okul açma yoluna gidilmelidir. Bu yapılmadığı takdirde binası çok, öğrencisi
bol ama kalite yakalanamamış okullar olursa hiç şaşırmayalım.
Şimdi 2017 TEOG birinci yerleştirmelerine göre bir il
merkezinin okul türlerine göre taban ve tavan puanlarına bir göz atalım önce.
Sonra söyleyeceğimizi söyleyelim.
Lise
|
En düşük taban puan
|
En yüksek taban puan
|
Okul sayısı
|
Fen
|
490
|
495
|
3
|
Anadolu Liseleri
|
414
|
487
|
21
|
Sosyal Bilimler
|
453
|
1
|
|
Mesleki ve Teknik
|
55
|
367
|
22
|
Sağlık Meslek
|
400
|
404
|
2
|
İHL
|
131
|
481
|
25
|
Görüldüğü gibi Fen Liseleri zirveyi bırakmamış, hemen
arkasından Anadolu Liseleri zirveye ortak olmuş, ardından Sosyal Bilimler geliyor,
Mesleki ve Teknik Liseler bünyesinde olmasına rağmen Sağlık Meslekler 400
puanlarda yer bulabilmiş, diğer Mesleki ve Teknik Liseler en altta kalmış, İHL’lerin bir tanesi zirveye
ortak olmaya çalışırken diğer çoğu yerlerde sürünüyor. Tedbir alınmayıp bu
şekilde giderse kalkıp dirilmesi mümkün değil. Katsayı adaletsizliğinden beter
bir taban puan var karşımızda. 131 taban puanla öğrenci alan bir okulun YGS ve
LYS’de Mesleki ve Teknik Liseler hariç diğer okul türleriyle yarışabilmesi
mümkün değildir. Bakanlık ve yetkililer bu okullarda var olan kalite sorununa
neşter vurmak için kolları sıvayarak 25 İHL’den 9 tanesini proje kapsamına almak
suretiyle bu okullar 400 puanın üzerinde tutunabilmiştir. Haydi diyelim ki proje
kapsamına alınan okullar diğer okullarla yarışa girerek akademik başarıya ortak
olabildiler. Ya geriye kalan 16 okul ne olacak? Buradan mezun olan çocuklar
diğer okullarla nasıl yarışacaklar? Nasıl üniversiteli olabilecekler? Mesleki
ve Teknik Lise öğrencisi üniversiteyi kazanamasa da en azından sanayide ara
eleman olarak iş bulma imkanı var. Ya İHL’den mezun olup üniversitede istediği
bölüme yerleşemeyenler ne yapacaklar? Nerede istihdam edilecekler?
Bu konuda soruları çoğaltabiliriz. İHL’lerin sayılarının
çoğalmasını isteyenlerin iyi niyetinden şüphem yok. Ama tabloda görüldüğü gibi
bu iyi niyet iyi sonuç vermeyecek gibi görünüyor. Kimsenin iyi niyetini
sorgulama imkanım yok ama bu okullara kötülük yapılıyor. İnşallah yanılmış olurum.
13/08/2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder