Her çocuğa daha küçük yaşta iken eğer bir oyun öğretilecekse bu satranç olsun isterim. İnsanlığın bulduğu oyunların içerisinde en iyisi satrançtır derim eğer bana böyle bir soru yöneltilirse.
Amacım satrancın faydasından bahsetmek değilse de burada birkaç tanesinden bahsetmek isterim:
1.Kişiyi düşünmeye ve birkaç hamle sonrasının hamlesini yapmaya sevk eder.
2. Sessiz oynanır.
3.Kavga çıkmaz.
4.Rakip, hamle için düşündükçe insana beklemeyi ve sabrı öğretir.
5.Yerinde ve zamanında hamle yapmayı ve savunma yapmayı öğretir.
6.Şahın etrafında kenetlenmiş elemanlarını yerinde ve zamanında kullanmayı öğretir. Taşlar yerli yerindedir. Hepsinin ayrı bir ağırlığı vardır. Rakibin hamlesine göre değişen bir öneme sahiptirler.
7.Soğukkanlı oynanır.
8.Bir karşılık için oynanmaz.
9.Taşlar arasında iş bölümü vardır. İyi bir ekip ruhu vardır. Tek hedef rakibi yenmektir. En kötü ihtimal ile oyunu pat yani berabere bitirmektir. Rakibi yenmek için gerekirse elemanlar feda edilir.
10.Tüm yetkiyi şah adına vezir kullanır.
11.Centilmenlerin oyunudur. Yenilen, ustasını tebrik eder. Kolay kolay kavga, tartışma çıkmaz. Başka bir zaman rövanş yaparlar. Asla kırgınlık olmaz. Mazeret beyan edilmez. Yenilgiye gerekçe bulunulmaz. Belki sadece "bugün günümde değilim" der. Rakibe saldırılmaz. Oynayıp kaybeden kaybettiğinin kritiğini yapar. Asla rakibe saldırılmaz. Yenilgi zor olsa da hazmedilir. Yenilen her rakip rakibinin gücünü takdir eder. Yenilginin faturasını kendisine çıkarır. Yenile yenile yenmeyi öğrenir. Asla kinci değildir. Hatta rakibi de taltif eder: Nerede öğrendin, güzel oynuyorsun" diye.
1.Kişiyi düşünmeye ve birkaç hamle sonrasının hamlesini yapmaya sevk eder.
2. Sessiz oynanır.
3.Kavga çıkmaz.
4.Rakip, hamle için düşündükçe insana beklemeyi ve sabrı öğretir.
5.Yerinde ve zamanında hamle yapmayı ve savunma yapmayı öğretir.
6.Şahın etrafında kenetlenmiş elemanlarını yerinde ve zamanında kullanmayı öğretir. Taşlar yerli yerindedir. Hepsinin ayrı bir ağırlığı vardır. Rakibin hamlesine göre değişen bir öneme sahiptirler.
7.Soğukkanlı oynanır.
8.Bir karşılık için oynanmaz.
9.Taşlar arasında iş bölümü vardır. İyi bir ekip ruhu vardır. Tek hedef rakibi yenmektir. En kötü ihtimal ile oyunu pat yani berabere bitirmektir. Rakibi yenmek için gerekirse elemanlar feda edilir.
10.Tüm yetkiyi şah adına vezir kullanır.
11.Centilmenlerin oyunudur. Yenilen, ustasını tebrik eder. Kolay kolay kavga, tartışma çıkmaz. Başka bir zaman rövanş yaparlar. Asla kırgınlık olmaz. Mazeret beyan edilmez. Yenilgiye gerekçe bulunulmaz. Belki sadece "bugün günümde değilim" der. Rakibe saldırılmaz. Oynayıp kaybeden kaybettiğinin kritiğini yapar. Asla rakibe saldırılmaz. Yenilgi zor olsa da hazmedilir. Yenilen her rakip rakibinin gücünü takdir eder. Yenilginin faturasını kendisine çıkarır. Yenile yenile yenmeyi öğrenir. Asla kinci değildir. Hatta rakibi de taltif eder: Nerede öğrendin, güzel oynuyorsun" diye.
Satrancın her yönü güzel hele en sonuncusu "centilmenlik" maddesi ayrı bir öneme sahip.
Her çocuk başbakan adayı olarak büyütüldüğüne göre küçükken her çocuğa mutlaka satranç öğretilmeli ki; yensin, yenilsin, oyunun başında rakibine başarılar dileyebilsin. Oyunun sonunda da rakibini tebrik edebilsin.
Ha ne dersiniz? O zaman haydi satranç öğrenmeye. İlk öğrenenler de siyasete atılıp siyaset yapanlar/yapacaklar olsun. 03/11/2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder