Ne olur, beni kapalı veya açık herhangi bir gruba eklemeseniz! Paylaşımınızı alenen sayfanızdan yapın, herkes görsün. Benden kimseye hayır olmaz, hele grubunuza. Kalabalık etsin diye ekliyorsanız ayağınıza dolanırım.
Haydi kambersiz düğün olmaz deyip eklediniz. Ben de katılmak istemiyorum dedim çıktım. Hala ne diye tekrar tekrar ekleyip durursunuz. İşi tadında bırakın artık. Şakaysa bu yaptığınız, sevmem. Ciddi ise hiç sevmem.
Ha bu arada bilmiyorsanız söyleyeyim. Benim değişik terör örgütleriyle bağlantım var. Yarın bunlar ortaya çıkarsa aynı grupta olmamız dolayısıyla başınız belaya girer. Nereden tanıyorsun diye sorarlar. Türkiye burası. Haydi gidin işinize... 17.11.2017
18 Kasım 2017 Cumartesi
Okul Kantincilerinin Feryadını Duyacak Yok mu? *
Nerede
bir okul kantini çalıştıranı görseniz, hepsi dert küpü. Bir dokun, bin ah işit,
derler ya. İşte öyle. Beğenmiyorlarsa niye çalıştırıyorlar, bırakıp gitsinler
diyebilirsiniz. Yapacak iş olsa bundan sonra bir tanesini kantin işletmecisi
olarak göremezsiniz. Naçarlığa yapıyorlar bu işi. Acaba bir hal yolu bulunur mu
diye bekliyorlar?
İçinizden
bol bol kazanıyorlar, zevkten dört köşe olmalılar diye düşünebilirsiniz. Kazın
ayağı hiç öyle değil, içine girer veya az bir gözlemlerseniz işin vahametini
anlarsınız. Bilmeyenler neyi var kantincilerin diyebilir? O zaman söyleyeyim.
Kantinciler yasaklardan şikayetçi. Çünkü kantinler yok satıyor, yani hemen
hemen her şey, yasak oğlu yasak. İsterseniz neler yasak bir bakalım. MEB'in
sayfasında satılması yasak ürünler şunlar:
“Enerji,
gazlı, aromalı, kolalı, aromalı doğal mineralli içecekler; aromalı şurup,
içecek tozu ve su, meyveli içecek ve tozu, meyveli doğal mineralli içecek,
yapay soda, meyveli şurup, sporcu içecekleri ve suları, meyve suyu konsantresi;
kızartmalar, cipsler, çerezler; çikolatalar, gofretler, tüm şeker ve şekerleme
türleri; guarana, guarana özü, eklenmiş kafein içeren ürünler; kremalı,
çikolata dolgulu, jöleli, kekler ve pastalar (yaş pastalar, ekler, kruvasan,
donuk, parfe, mozaik pasta, muffin cupcake vb.); hamurlu, şerbetli tatlılar,
tatlandırıcılı yiyecek ve içecekler; krema, Hindistan cevizi sütü ve kreması;
çay ve kahve tarzı içecekler (liseler hariç).”
Listede açıkça göremedim ama sanırım, bisküvi çeşitleri de yasak. Ama hakkını yemeyelim, satılması caiz olan ürünler de var. İsterseniz bir de onlara göz atalım:
“Meyveler,
çiğ tüketilebilen sebzeler, salatalar, kuru meyveler, kuruyemişler, içme suyu,
süt (pastörize), taze sıkılmış meyve ve sebze suyu, yoğurt, ayran, pastörize
peynir, günlük haşlanmış yumurta, çeşnili ekmekler satışı uygun bulunan
gıdalar. Ayrıca tam buğday ekmeği, tam buğday unlu ekmek, karışık tahıllı ekmek
vb. ürünlerden yapılan, yumurta veya beyaz peynir, turşu hariç taze domates,
havuç, marul, biber vb. sebzelerle yapılan sandviçler, doğal mineralli su,
şekersiz gıdalar.” Eksik olmasınlar, en azından yukarıdaki ürünlerin satışına
izin veriliyor.
Peki,
öğrenciler yukarıdaki yasaklanmış ürünleri yemiyor mu? Yemez olur mu? Hem de
alasını yiyor. Nereden derseniz? Satılması yasak olan bu ürünler okul
kantinleri dışında bakkalda, markette…her yerde satılıyor. Okul bahçesinin
demirinden bile dışarıdaki esnaf getirip satıyor. Öğrenci gizli-kaçak alıyor
demir parmaklıkların arasından. Her yerde satışı caiz olan bu ürünler nedense
okul kantinlerine haram.
Amaç,
çocukların obeziteden kurtarılması ve sağlıklı beslenmeleri olsa gerek. Tamam,
güzel bir karar. O zaman bu ürünlerin bırakın satışını, üretimini de
yasaklayalım. Bu ürünler zararlıysa her yerde yasaklayalım ve bu yasağa her
birimiz uyalım ve sıkı bir denetime tabi tutalım. Çünkü bu çocuklar bizim
geleceğimiz. Yok, bunu beceremiyorsak o zaman kantincilerin suçu ne burada?
Çocuk ne yapacak? Dışarıdan şu ya da bu şekilde aldığını kantincinin gözünün
önünde açıp yiyecek. Yazık değil mi, yüksek bedellerle okul kantinlerini
kiralayıp işleten kantincilere! Gücümüz sadece onlara yasak koymaya ve onları
denetlemeye mi yetiyor?
Uygulanmayacak
ve uygulanması mümkün olmayan bu yasakları sürdürmeye çalışmak ve hala bir orta
yol bulmamak gülünç geliyor bana. Eğer bu uygulama böyle devam edecekse -ki devam
etmesi mümkün değildir- o zaman kapatalım okullardaki kantinleri. Bari çocuklar
beslenmelerini evlerinden getirsin, bu işe kökten bir çözüm bulalım.
Kantinciler de bu vesileyle rızıklarını başka yerlerde arasınlar. Bu arada kantinci falan değilim, haberiniz olsun. 18/11/2017 Ramazan YÜCE
* 20/11/2017 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
* 20/11/2017 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
16 Kasım 2017 Perşembe
Araç Trafiğinin Kadınlarla İmtihanı
Eskiden herhangi bir kurumda kadın çalışan bulmak zordu. Ara ki bulasın. Şimdilerde arttığı gibi erkekleri de solladı geçti. Araç trafiğinde binde bir kadın sürücü görülürdü, şimdilerde neredeyse erkeklerin oranına yaklaştı. Nasıl ki kadın her yerde ise trafikte de var. Sayıları her geçen gün iyice artmaktadır.
Yolların hakimi erkekler olduğu dönemlerde trafiğimiz felçti, kaba kuvvetin her biri vardı dense yeridir. Hatta çoğu araçların şoför mahallinde ne olur, ne olmaz denilerek balta veya kürek sapı bulunduranlar bile var. Korna sesinin alası dersen var zaten. Kullana kullana her korna sesine ayrı bir anlam yüklemişiz bile. Bazı kornalar centilmenliği ifade ederken, bazıları küfrü ifade bile ediyor. Seyir halindeyken sadece el ve ayaklar çalışmaz, yeri geldiği zaman kol, ağız, jest ve mimikler olmak üzere tüm vücut hareket halinde olabiliyor. Bir gerginlik bir gerginlik.
Kadınların alana girmesiyle birlikte trafiğimiz, Arap saçına döndü dense mübalağa etmiş olmayız. Önceleri korka korka araca binip kenardan, köşeden yavaş yavaş giden kadınlar, erkeklerin sürüşünü gördükçe iyice erkeklere benzer oldular. Tabii atalarımız boşuna söylememişler, üzüm üzüme baka baka kararır diye. Çoğu yine nezaket ve kibarlığını bozmayacak şekilde trafikte seyrederken bazıları şıp demiş erkeğin burnundan düşmüş sanki.
Geçen gün yürüyerek bir yere gidiyorum. Tali yoldan bir bayan sürücü çıktı ana yola. Soluna baktı, gelmekte olan aracı gördü, araç da ona çıkma ben geliyorum diyerek korna çaldı. Kadın dinlemedi önüne kırmasıyla birlikte sürmeye başladı. Bunu gören erkek durur mu? Ardından korna çaldı, ne yapıyorsun dercesine. Kadın bir taraftan sürerken elini camdan çıkararak 'Ne oluyor, acelen ne, tamam, gördük, çatladın mı' der gibi elini salladı erkeğe. Sonra biri önden, diğeri arkasından kaybolup gittiler. Atışmaları ileride devam etti mi bilmiyorum. Ama gördüğüm kadarıyla kadın hem suçlu, hem de güçlü. Normalde bu tavır erkeklerin tavrı idi. Çünkü çoğu erkek hatalı da olsa asla kendisine laf söylettirmez. Kadın giyinimli erkek! Ne olacak dedim içimden.
Kadınların trafik kurallarına aykırı da olsa diğer alanlarda olduğu gibi hep öncelikleri var. Bunu erkekler de biliyor, kadınlar da. Buna alıştık alışmaya. Burada garibime giden kadının elini sallaması. Pek görmedim, hiç de alışık değilim. Kadınların inceliğine de hiç yakıştıramadım. Umarım böyle davrananların sayısı çok değildir, bireyseldir.
Bir defasında da çarşıya gitmek için bir bayanın arabasına bindim. Tali yoldan çıkarken hiç beklemeden akan trafiğin içine sürdü arabasını. Dur hocahanım, ne yapıyorsun, tali yoldan çıkıyoruz, gelen araç var, dedimse de beni dinlemedi. Üstelik bana "Ben trafik kurallarını iyi bilirim, sinyalimi verdim mi yol benimdir, geçerim, bugüne kadar da başıma hiç kaza gelmedi" diyerek akıl verdi. Trafik kurallarını tam bilmemenin mahcubiyetini duymadım da değil hani.
Kadınların araba sürmeye başlaması, trafiğe çıkması en çok babalarının ve eşlerinin işine geldi. Çünkü bir de onları işe veya gezmeye giderken götürüp getirme derdi vardı erkeklerin. Şimdi kadın arabasına bindiği gibi kimseye yük olmadan gideceği yere gidebiliyor. Taki kaza yapıncaya kadar. Kaza yapınca ya babası, ya eşi gelir hemen. Gerçi kadınlar için onlar kaza yapmaz, sadece kazaya sebebiyet verir denir. Her biri için söylenmese de bazıları bu tanıma tıpatıp uyuyor. Bu tiplerin araba sürüşünden sürücünün bayan olduğunu ardından takip edenlerin çoğu bilir.
Biz onlarla elmanın yarısıyız. Elmanın yarısı iyi olur da diğer yarısı kötü olur mu? Olmaz elbet. Ne yapalım bütün derdimiz bu olsun. 16/11/2017
15 Kasım 2017 Çarşamba
Okulu Okul Yapan Öğrencidir
Çoğu konularda bir fikir elde etmek, görüş almak istersek
genelde uzmanına danışırız. İş, eğitim ve öğretim konusuna gelince hepimiz
allameyi cihan kesiliriz. Lafı ağzına alan “Ben olsam…bana göre…” diye başlıyor
sözüne. Kimse, kendisinden başka kimseyi de beğenmiyor. Ne öğretmen beğeniriz,
ne idareci, ne okul, ne de sistem. Hepsini teker teker öğütüyoruz bilerek veya
bilmeyerek. Doğrunun merkezine kendimizi koyuyoruz, önümüze geleni biçip
geçiyoruz.
Eğitim ve öğretim konusunda en son eğitimciler konuşur,
konuşanlara da pek itibar edilmez. Niye itibar edilsin ki? Kendi aklımız ve
tecrübemiz varken mürekkep yalayanlara laf mı düşer? Onlar sadece tu kaka
yapılmak için kullanılır ve hatırlanır.
Hangi sistemi getirirsek getirelim, hangi öğretmeni
bulursak bulalım, sınıf ve okulu en son model teknoloji ile donatalım, hizmet
aldığımız insanlara değer ve önem vermediğimiz müddetçe bir arpa boyu mesafe
kat edemeyiz. Birincisi bu. Bir diğeri; sistemi, okulları, eğitim camiasını
eleştirdiğimiz kadar kendi çocuğumuzu eleştiriyor muyuz? Ya da soruyu şöyle
soralım. Kendi çocuğumuzun öğretmeni kendimiz olsak, çocuğumuzu biz eğitsek
öğrenim yönünden başarı, eğitim yönünden davranışlarda değişiklik olur muydu?
Hepimiz topu taca atarak kaçak güreşiyoruz. Oturup adam
gibi bir öz eleştiri yapmıyoruz. Tek yaptığımız sistem değiştirmek. Olmadı,
başka sisteme yönelmek. Bir defa bizim sıkıntımız sistem sıkıntısı değildir,
mantalite sorunumuz var. Hepimiz çocuğumuzu ve tüm çocukları bey veya
hanımefendi yetiştirme çabasındayız. Bu mümkün mü? Olmayacağını hepimiz
biliyoruz. Zira hiçbirimizin kapasitesi aynı değildir. Sonra bu, dünyanın
yaratılış amacına terstir. Enam 165’e göre Allah, “…size verdiği nimetler
konusunda sizi sınamak için bazınızı bazınıza derece derece üstün kılandır...”
buyurmaktadır. Yani toplumda herkes farklıdır, eşit değildir. Allah herkesi
birbirine muhtaç olacak şekilde yaratmıştır. Birbirine muhtaç olacak ki bu
dünyada bir iş bölümü olsun. Herkes bey olacaksa bu dünyanın onca farklı işini
kim yapacak? Herkes kapasite, çalışma ve çabasına göre mutlaka farklı farklı
kulvarlarda çalışmak zorundadır.
Eğitim camiasının az sayıda görüş bildireni de eğitim ve
öğretimdeki sorunu okullar ve okul türleri arasındaki derin eşitsizliğe
bağlamaktadır. Kanaatimce bu tespit de sorunun çözümüne yardımcı olmaz. Çünkü
okul ve okul türlerini emsallerinin önüne geçiren yine öğrencidir. Kumaşı iyi
olan öğrenci hangi okul veya okul türünde olursa olsun, kendisini ve kalitesini
konuşturur. Normal bir okulda basit matematik işlemini yapacak kapasitesi
olmayan, basit bir paragraftan ne anladığını ifade edemeyen veya anlamayan bir
çocuğu en iyi okula verseniz, o çocuğa yapılacak en büyük kötülüktür. Herhangi
bir futbol oyununda bile top koşturan her futbolcuyu sahaya sürmeyiz. Rakibe ve
futbolcumuzun yeteneğine göre birini sahaya süreriz. At yarışında bile tüm
atları hipodroma sürmeyiz. Ancak yarışı kazanma ihtimali olana şans veririz.
Anlatmak istediğim okullardaki sorunu, eğitim ve öğretimdeki başarısızlığa
suçlu aramayı bir tarafa bırakalım, önce elimizdeki çocuğun kapasitesini tespit
edelim, onu o alanda değerlendirelim. Bu yöntem ayakları yere basan bir
yöntemdir.
Hâsılı, okulları okul yapan öğrencinin kendisidir. Düzenli,
tertipli, neye, niçin çalıştığını bilen bir öğrenci gittiği okuldan bir şey
alırken bir şeyler de verir. Derste ve okumada gözü olmayanı ister en gözde
okula ver, özel okulun en iyisinde okut, mesafe alınamaz. Çünkü hiçbir okul tek
başına çocuğu uçurmaz. Çocuk ben alacağım bir şeyler diyecek, okul da verecek.
Çünkü marifet iltifata tabidir. Ben bir şey almayacağım diyen öğrenciye de
hiçbir şey fayda etmez. Çünkü müşterisiz meta zayidir.
Yok, illaki sistem diyorsanız o zaman her devirde genel
geçer sistemi size önereyim: Getirelim okullara eleme sistemini, bakın ondan
sonra okulların durumunu.
Bizim bugünkü bu mantaliteyle yaptığımız, her türlü meyve
ve sebzesini çürük-çarık satan pazarcı esnafına benziyor. Halbuki pazarcı meyve
ve sebzenin iyilerini çürütmesin diye çürüyen sebzesini ayırıp iyisini vereceği
yerde poşetin içine hepsini harmanlayıp dolduruyor. Bizim eğitim sistemimizde
de çürük-çarık, iyi-kötü harmanlanmış bir şekilde 12 yıl sonra hiç fire
vermeden mezun oluyor. Olan da iyilere oluyor. Çünkü hedefi olmayan çocukların
içinde çocuklarımız eriyip gidiyor, tıpkı çürüğünü ayırmadan pazarcının tüm
sebze ve meyveyi bize verdiği gibi. Teşbihte hata olmasın. Okullardaki hedefi
olmayan çocuklar kötü değildir, sadece ilgi alanı okul değildir. Bu çocuklar ilgi
alanı olan mesleklerde sahasının bir numarası olabilir.
Son söz; boş verelim sistemi, sınav sitemini falan. Haydin
okullarda yeniden eleme sistemini getirelim. Eğitim ve öğretimimiz artı yönde
gelişir. En azından bugünkünden kötü olmaz. Ne dersiniz? 15/11/2017
"Bırakalım gebersinler" Psikolojisi
Nasıl bir ruh hali ki, "Hazır deprem olmuşken bırakalım gebersinler" tweti atabiliyor içimizden bazıları. Bu tipler, başkasının mutsuzluğu üzerine mutluluk inşa etmeye çalışan zavallılardır aslında. İçindeki kin ve intikam duygusunu ortaya koyabiliyor hemen. Yeter ki nefret ettiği kişilerin başına bir felaket gelsin.
İçimizde yaşıyor maalesef bu tipler. Üstelik okumuş, bir yere gelmiş, müdür olmuş. Bir yere gelmiş ama adam olamamış, insanlıktan nasibini alamamış.
İnsanoğlu dilinin altında saklıdır. Sıkıntı ve darlık anında kendisini ele verir. Normal zamanlarda ne oldukları belli olmaz, hatta dünyanın en sevecen insanı görünümündedir. Irkçılık akıllarının önüne geçer.
Kafatasçılık dünyanın en ahmakça davranışıdır. Kim ırkıyla övünür, bir başka ırkı kötülerse çapını ve seviyesini göstermiş olur. Sorsan hiçbiri de ırkçılığı kabul etmez.
Normal bir insan düşmanı bile olsa doğal bir afetten dolayı başa gelene 'oh olsun' demez. İçi kıpır kıpır bile etse içini dışarıya vurmaz, üzülmüş gibi davranır. Ama dedik ya bu tür davranış normal insanlarda görülür. Bir millete olan kini gözünü öyle bürümüş olmalı ki normal düşünemezler.
İnsan doğarken kendi ırkını seçebilse bu tür anormal davranışa belki denebilir. Ama hiçbirimiz anne-babamızı, milliyetimizi seçemiyoruz. Bizim seçimimiz olmayan bir davranışı yere batırmak, gebersin demek, ya da göklere çıkarmak izahı mümkün olmayan bir harekettir. Keşke bu müdürün yaptığı bireysel bir davranış olsa. Maalesef bu tür kafa yapısına sahil olanların sayısı azımsanamayacak kadar çoktur. Ne edersiniz ki bunlarla aynı havayı teneffüs ediyoruz ve başımıza yönetici seçiyoruz. Yazıklar olsun bu zavallılara! 15.11.2017
İçimizde yaşıyor maalesef bu tipler. Üstelik okumuş, bir yere gelmiş, müdür olmuş. Bir yere gelmiş ama adam olamamış, insanlıktan nasibini alamamış.
İnsanoğlu dilinin altında saklıdır. Sıkıntı ve darlık anında kendisini ele verir. Normal zamanlarda ne oldukları belli olmaz, hatta dünyanın en sevecen insanı görünümündedir. Irkçılık akıllarının önüne geçer.
Kafatasçılık dünyanın en ahmakça davranışıdır. Kim ırkıyla övünür, bir başka ırkı kötülerse çapını ve seviyesini göstermiş olur. Sorsan hiçbiri de ırkçılığı kabul etmez.
Normal bir insan düşmanı bile olsa doğal bir afetten dolayı başa gelene 'oh olsun' demez. İçi kıpır kıpır bile etse içini dışarıya vurmaz, üzülmüş gibi davranır. Ama dedik ya bu tür davranış normal insanlarda görülür. Bir millete olan kini gözünü öyle bürümüş olmalı ki normal düşünemezler.
İnsan doğarken kendi ırkını seçebilse bu tür anormal davranışa belki denebilir. Ama hiçbirimiz anne-babamızı, milliyetimizi seçemiyoruz. Bizim seçimimiz olmayan bir davranışı yere batırmak, gebersin demek, ya da göklere çıkarmak izahı mümkün olmayan bir harekettir. Keşke bu müdürün yaptığı bireysel bir davranış olsa. Maalesef bu tür kafa yapısına sahil olanların sayısı azımsanamayacak kadar çoktur. Ne edersiniz ki bunlarla aynı havayı teneffüs ediyoruz ve başımıza yönetici seçiyoruz. Yazıklar olsun bu zavallılara! 15.11.2017
Arabamdaki Arızaların Sırrı
Kırkından sonra belki
ileride lazım olur diye sürücü kursuna giderek bir ehliyet aldım. Arabayı kim
kaybetmiş de ben bulmuşum derken bir yıl sonrasında 2001 krizi öncesi 14
yaşında bir arabaya sahip oldum. Nereden nereye Ramazan dedim kendi kendime.
Küçüklüğünde birkaç kere eşeğe binmişliğin vardı, şimdi araba sahibi oldun
dedim kendi kendime. Ama ortada bir sorun daha vardı. Bu araba alındı alınmaya
ama bunu kim sürecekti?
Güneysınır’daki arabayı
yanımda bir akrabam bana eşlik ederek Konya’ya kadar ben sürdüm. Konya’dan da görev yaptığım Kahta’ya kadar bir
başka akrabam marifetiyle arabayı götürdük. Kahta’da kenarda, köşede biraz
sürdüm. Sonunda yaz tatili geldi, nasıl giderim memleketime derken bir cesaret
geldi, sabahın erken saatinde yola koyuldum. Yollar bomboştu. Ya ben geliyorum
diye boşaltmışlardı, ya da sabahın alaca karanlığı. Demek ki millet yatıyor
dedim. Sürdüm Konya’ya kadar geldim. Beni bilenlerin hayretinden fazla ben
kendi kendime hayret ettim, bu iş nasıl oldu diye. Sonradan öğrendim ki
kimsenin benimle bir derdi yokmuş, zira 2001 krizi öncesiymiş, yollar bu yüzden
boşmuş.
***
Dört yıl sonra ilk göz
ağrım olan arabayı zorunluluktan sattım. Altı yıl sonra yeni bir araba aldım.
Zorunlu olmadıkça çok da sürmedim, sürdüm ise de kenar-köşede, tenha yollarda
sürdüm. Geri geri gitmektense hep ileriye doğru gittim, zira geri geri gitme
özürlülüğüm var. Çarşı trafiğine de girmem, çünkü park sorunum var. Benim park
edeceğim yer, önden ve arkadan şöyle böyle 500 metre falan boşluk olmalı.
Sürüşümü görenler genelde babalarının araba sürmesine benzetir. Kimse beğenmese
de şükür bugüne kadar önemli bir kazaya sebebiyet vermedim. Sürmeyince pek kaza
da yapmıyorsun, yolları da boşu boşuna kalabalık etmiyorsun. Ya tabanvay, ya toplu taşıma, ya da bir başkasının yanında
sığıntı olmak her zaman imdadıma yetişmiştir.
Sürüşümü başkası beğenmese
de kimseye muhtaç olmayacak şekilde zaman zaman sürüyor, kimseyi de rahatsız
etmiyorum. Mümkün olduğu kadar geri geri gitmemeye ve trafiğin yoğun olduğu
yerlere kolay kolay park etmiyorum. Gerekirse km’lerce öteye arabayı park edip
gerisin geriye yürüyorum. Ama iş sadece arabaya binip yakıtını alıp sürmekle
bitmiyor. Zaman zaman arabada meydana gelen arıza bile sayılmayacak aksaklıklardan
da biraz bilgi sahibi olmak gerekiyor. Bilgi noksanlığı… Maalesef bu yanım da
zayıf. Öğrenmek için hiç merakım da yok. En iyisi durumun vahametini bilmeniz
bakımından size iki anekdotumdan bahsedeyim.
Arka sağ kapı içeriden
açılmıyor bir türlü. Uğraş didin derken neredeyse kapının kolunu kıracağım.
Çoğu zaman o kapıyı kullandırmadım. Ya sol kapıdan indirdim, ya kendim inip
kapıyı açtım oradakinin inmesi için, ya da indireceğim kişiyi yolda bekleyen
birinin yanında durarak dışarıdakinden kapıyı açması için yardım istedim.
Sonunda baktım olmayacak bir kaportacıya gittim, şu kapıya bir bak diye. Adam
kapıyı dışarıdan açtı, sonra kapattı, “Tamam gidebilirsin, kapın yapıldı” dedi.
Ne yaptın, ne ettin, daha bir şey yapmadın, bu kapıyı nasıl açtın, yoksa okuyup
üfledin mi dedim. Adam ‘sır’ dedi. Ardından “Çocuk kilidi kapalıymış” dedi.
Deme ya der demez, aman bunu kimseye söyleme aramızda kalsın, ne kadar para
istersen vereyim dedim. Adam güldü, “Bir şey yapmadım ki” dedi. Bu şekilde
benden başka gelen var mı dedim. “Ara sıra düşer bu piyasaya, eksik olmaz”
dedi. İyi, yalnız değilim desene o zaman dedim, ayrıldım oradan. Bir sevinç bir
sevinç! Mahcup olsam da kaportacıya gidip para vermeden ayrılmıştım nitekim. Ne
bilirdim ben çocuk kilidini, duyardım duymaya da nasıl bir şey hiç merak
etmedim. Sanki biraz arabamla çocuk taşıdım da ihtiyaç mı duydum. Benim
çocuklar ya kucağımda yolculuk yaptı, ya da ayaklarımın arasında. Bilmediğimi
de kabul etmedim uzun süre, ta ki tamirciye gidinceye kadar. O zamana kadar
arabamın o köşesine en son kayınvalidem binmişti. Ondan sonra binen olmadı.
Kayınvalidem bozdu deyip durmuştum bir süre. Benim için problemi çözmenin ilk
yolu, suçluyu bulmaktı ne de olsa. Morarmak iyidir böyle yerlerde, mahcup olsan
da. Sonunda acı acı gülümsersin. İçinizden hani sırdı, niye anlatıyorsun şimdi
diyebilirsiniz. Doğru, benim için yine sırdır. Zira yazılar okunmadığı için
yine sır olarak kalmaya devam edecektir. Siz hiç merak etmeyin…
***
Nihayet çocuklar büyüdü,
araba bana pek düşmez oldu, canıma minnetti, zira heveslisi değildim. Bu
durumda bana düşen yakıtı bittiği zaman yakıt almak, arızalandığı zaman
tamirciye götürmek, yıllık bakım zamanı gelince sanayiye uğramak. Sonunda
çocuklar iş-güç sahibi oldular da sağ olsun, yakıt işlerini sırtımdan aldılar.
Geçen gün bir yere
gitmek için oğlan evime geldi, bizi aldı arabaya. Dönüşte ekran göstergeleri
yanmıyor dedi. Aç kapa, stop et arabayı denemesinden sonra ekranın üstüme elimi
vurdum; ekran yandı, göstergeler görünmeye başladı. Bir sevinç ki bir sevinç.
Bildiğim tek çözüm bu idi zira. Bu da işe yaramıştı. Üstelik elektrikçiye gitme
ve masraf etme derdi de kalmamıştı. Birkaç gün sonra yine oğlan eve geldi,
beraber bir yere gittik. Ekran yine yanmıyordu, akşam akşam gidiyoruz ama kaçla
gittiğimiz bile belli değildi. Bildiğim tek yöntemi denedim, arabanın orasına,
vurasına vurdum olmadı bir türlü. Olsun,
hele şükür araba hareket ediyor, bizi yolda bırakmıyor ya dedim kendi kendime.
Ertesi günü okuldan
çıktıktan sonra oğlanın yanına gidip arabayı aldım, sanayideki elektrikçimin
yanına vardım. “Ustam ekran göstergesi yanmıyor, bir bakar mısın” dedim.
Arabaya binmesiyle inmesi bir oldu, ‘tamam, gidebilirsin’ dedi. Hayırdır, neyi
varmış dedim. “Şu ekran düğmesini kapatırsan ekranda görüntü olmaz, burayı
kapatma” dedi. Yine bir sevinç bir sevinç. Çünkü adamın yanında mahcup olsam da
cebimden para çıkmamıştı yine.
İşte hali pürmelalim. Tedavisi var mı bunun?
Bu yaştan sonra mümkün değil dediğinizi duyar gibiyim. Hayırlısı ne diyelim.
Bütün derdimiz bu olsun, Allah kaza-bela vermesin kimseye. 15/11/2017
14 Kasım 2017 Salı
eTwinning ve AB Projeleri
Son
yıllarda başta okullar olmak üzere hemen hemen tüm kurumlarda AB projesi
hazırlamak için hummalı bir çalışma var. Zira kurumunuzdan yazı üzerine yazı
geliyor, toplantı üstüne toplantı yapılıyor, seminerler de eksik olmuyor.
Kazara amiriniz kurumunuza ziyarete gelse, ya da amirinizi ziyarete gitseniz
size ilk sorduğu "AB projeniz var mı" sorusudur.
AB
projeleri demek okulların yabancı dil öğretmenlerine iş düşüyor demektir.
Öğretmen biraz gayretliyse bir proje geliştiriyor, ya ortak buluyor, ya da bir
projeye ortak oluyor. Sonrası okul, ilçe, il yetkililerinde bir sevinç bir
sevinç. Ne de olsa Avrupa’nın yolu gözükmüştür. Nasip de bir de Avrupa’yı gezip
görmek var. Hemen okulun görülebilir bir yerine “Bu kurumda AB projesi
uygulanmaktadır” şeklinde boydan bir afiş asılır. Sonra bir ortağınız gelir,
bir de siz gidersiniz onların memleketine. Alırsınız okuldan birkaç öğrenci ve
öğretmen düşersiniz Avrupa yollarına. Eğitim ve öğretimin içiymiş, dersler boş
geçecekmiş, okulda idareci kalmayacakmış, önemli değil bunlar.
Avrupa’ya
toprak basmadan sosyal medyada fotoğraflar paylaşılmaya başlanır. Önce uçakta
çekilen bir fotoğraf, ardından ayak bastığında, sonra gezip tozulan yerlerin
fotoğrafları bir bir çekilir, ardından paylaşılır. Beğeni rekorları kırar
sosyal medya.
Bu şekilde
proje hazırlayıp gidip gelen okulumuzun sayısı epey bir yekûn tutuyor. Teşvik
ediliyor, gidilip geliniyor, görgü-göresek artırılıyor, gezilip görülen
yerlerden bir şey kapılıyor. Pekiyi okullarımıza yansıması ne kadar? AB projesi sonrasında o okulda ne gibi değişiklik
yapıldı? Hangi okullar bu okulu örnek aldı? Bugüne kadar ne proje geliştiren
okullar dahil, ben hiçbir farklılık göremedim. En büyük faydası; proje
geliştirdik diye sükse yapmak, okulu denetlemeye gelen maarif müfettişi, “AB
projeniz var mı” dediğinde göstermek, ilçe ve il yetkililerinin bakanlığa kaç AB
projeleri olduğunu bildirmek üzere dosya istatistik tutmasıdır diye
düşünüyorum.
Eskiden
beri vardı ama şimdilerde ısıtılıp ısıtılıp önümüze konan bir proje daha var.
eTwinning. Durmadan yazı geliyor. Her okul yapacak, her zümre yapacak diye.
Toplanıp birbirimize bakıyoruz bu nedir diye. Haydi okulu anladım. İş zümrelere
kadar indi. İbretle ve hayretle izliyorum bu işin sonu nereye gidecek diye.
Nedir, ne
değildir, kime ne faydası vardır diye anlamaya çalıştığım bu etwinning bana Adana’da
bir Anadolu Lisesinde çalışırken başıma gelen bir olayı hatırlattı. Okulun
giriş kapısında nöbetçi öğretmenim. Daha doğrusu kapı bekçisiyim, öğrencilerin
dışarıya çıkmaması için görev yapıyorum. Kimseyi çıkarmayacağım ki öğrenci
okulun kantininden alışveriş yapsın veya okul yemeğinden yesin öğle yemeğini.
Öğrenci
koşarak yanıma geldi, “Hocam! Bonus istiyor musun” diye. Ne bonusu, dedim. “Bonus
işte” dedi. Kim gönderdi seni dedim. Biyoloji öğretmeni ….Hanım” dedi. Bu
bonusun yenilir mi, içilir mi, ne olduğunu bilmemek ve anlamamakla beraber
istemiyorum diye haber gönderdim. Az sonra öğrenci tekrar geldi, “Öğretmenim
öğretmenler odasına kadar bir gidecek mişsiniz” diye. Çıktım vardım.
Öğretmenimiz “almıyor musunuz” dedi. Neyi dediğimde “bonus” dedi. Cehaletimin
ortaya çıkacağını bile bile hocam alayım almaya da bu bonus nedir bana önce bir
açıklayın, sonra kararımı söyleyeyim dedim. “garanti bankasının kredi kartı,
taksit imkanı da var” dedi. Ben kullanmıyorum dedimse de “Önemli değil,
kullanma, cüzdanınızda dursun, zaten hiç kullanmasanız sizden yıllık kart
bedeli de alınmaz” dedi. Gönülsüz de olsa tamam alayım dedim. Zira bir
defasında arabasına binmiştim. Onun bedelini ödemem gerekiyordu. Öğretmenimizin
kocası da zaten o bankanın müdürüymüş. Kart geldi. Hiç kullanmadan tayinim
Konya’ya çıktı. Oradan ayrıldım, kartı yine kullanmadım. Sadece kartı
cüzdanımda tutuyorum. Bir yıl sonra o değilden eski okuluma bir vardım. Masanın
üzerinde adıma gelmiş bir zarf vardı. Bankadandı. Zarfı açtım, kart bedeli
olarak 25 lira gelmişti. Zarfı alıp ilgili bankaya vardım. Kullanmadığım
takdirde hani kart bedeli yoktu dedim. “Olsun ödemeniz gerekir” dedi görevli.
Çıkarıp borcumu ödedim, ardından lütfen kartı iptal eder misiniz dedim. İptal
edildi, böylece bir yıl boyunca cebimde yer kaplayan kartıma sıkışan 25 lirayı
ödeyerek karttan kurtuldum.
Bonus denen
karttan kurtuldum. Ama görünen o ki bu eTwinningten pek kurtulacağa
benzemiyorum. O bana yabancı, ben ona yabancı. Birbirimize bakıp yolumuza devam
ediyoruz şimdilik. Bakalım er mi yaman, bey mi? O mu kazanacak, yoksa ben mi?
Kuvvetle muhtemel tıpkı bonusun beni bıraktığı gibi bu eTwinning de bırakacak,
ama biraz zor olacak gibi sanki! Çünkü yerim dar. Bu eTwinning denen şey her ne
ise uzak dursun benden. Ne benim ona, ne de onun bana vereceği var. Benim kendi
cehaletim kendime yeter. 14/11/2017
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)