30/06/2016 tarihinde "Bozulanı at, yenisini al"
başlıklı bir yazı kaleme almış, yakın zamanda araçlarımızı tamir edecek usta
kalmayacak. Çünkü yetişmesi için hiçbir usta çırak ve kalfa bulamıyor, bunun
sonucunda da araçlarımız bozulduğu zaman yenisini alacağız konusunu işlemeye
çalışmıştım.
Bu sorun 8 yıllık kesintisiz eğitimin getirdiği kötü bir
sonuç. Şimdilerde temel eğitimin 12 yıla çıkarıldığı ve öğrencilerin 18 yaşında
liseyi bitireceği düşünülürse bu, bundan sonra meslek öğrenmek için sanayiye
hiçbir çocuğun yolu düşmeyecek demektir.
Bizde hatırası olan eşyalarımızın daha uzun ömürlü olması
için tamir mesleğinin yok olmaması lazım. Herkesin okuma yolunu seçtiği bu
dönemde usta nasıl yetişir, bu konuda epey kafa yormak gerekir diye
düşünüyorum. Çözüm olur mu bilmem ama aşağıda bazı öneriler sunmaya çalışacağım:
1. El becerileri emsallerine göre daha iyi olan ve
akademik başarısı iyi olmayan öğrenciler Endüstri Meslek Liseleri* ve
çıraklık eğitim merkezlerine yönlendirilmelidir.
2. Ortaokul 6.7.ve 8.sınıf ortalaması 50 puanın altında olan
öğrenciler eğitimlerine örgün olarak devam ettirilmemelidir. Açık lise
marifetiyle liseyi bitirmesi sağlanmalı. Açık lisede okuyan öğrenciler sanayide
tamir vb işlerde meslek öğrenmek için teşvik edilmelidir.
3. TEOG sınavlarına girmeyen veya girip de belli bir puanın
altında kalan öğrenciler yine aynı şekilde sanayide çalışıp açık lise
vasıtasıyla öğrenimlerine devam etmelidirler.
4. EML gibi sanayiye ara eleman yetiştiren okullar çarşı
merkezlerinden sanayinin içine taşınmalıdır. Okulunda sabah teori öğrenen
öğrenciler öğleden sonra gördükleri bölümle ilgili iş yerlerine staja
gitmelidir. Öğrenci iş yerinde cumartesi ve yaz dönemlerinde de çalışmalıdır.
EML'ler bilgi, donatım, malzeme ve teknoloji bakımından sanayide lider rolü
oynayacak şekilde dizayn edilmelidir.
5. EML ve çıraklık eğitimde okuma yolunu seçenlere burs,
servis imkanı sağlanmalıdır. İş yerinde çalıştığı her gün için makul harçlık ve
sosyal güvence imkanı olmalıdır.
6. Açık lise veya çıraklık eğitimde okuyan öğrenciler belli
başlı zorunlu dersler dışında alanlarıyla ilgili dersleri ağırlıklı olarak
okumalıdır. Lise diplomalarında tıpkı ehliyetlerde olduğu gibi A,B,C,D ve E
şeklinde sınıflandırma yapılmalıdır.
7. EML ve çıraklık eğitimden mezun olan çocukların
çalıştıkları alanla ilgili iş yeri açabilmeleri için devlet uzun vadeli teşvik ikanı
sağlamalı. Emsal iş yapanlara göre öncelikli olmalıdır.
8. EML ve çıraklık gibi mesleki eğitimlerini
tamamlayanlar alanlarıyla ilgili yüksek öğrenim okumada ilave puan verilmek
suretiyle teşvik görmelidir. Mesleki üniversiteler de sanayinin içerisinde
açılmalıdır. Teori ve pratik birlikte götürülmelidir. Okullarını teori ve
pratik olarak belli puanın üzerinde tamamlayan öğrenciler kalfa ya da usta başı
olarak sanayide ya da devletin ilgili yerlerinde istihdam edilmeleri için
planlama yapılmalıdır ve öncelikli olarak işe alınmalıdır.
Hiç sanayi ile yolu kesişmeyen ve mesleki eğitimin ne
olduğunu bilmeyen ben fransızın acizane görüşleri bu şekildedir efendim!
30/06/2016
*EML ve diğer meslek liselerinin adı "Mesleki Teknik
ve Teknik Anadolu Lisesi" şeklinde değiştirilmiş olmasına rağmen dil
alışkanlığı olarak EML denmiştir.
* 18/03/2017 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
* 18/03/2017 tarihinde Anadolu'da Bugün gazetesinde yayımlanmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder